Er is een probleempje met ons mooi monument ‘Boundaries of Infinity” geïnspireerd op de “Spiraal van Fibonacci”. Er zit een fout in de getallen.
In vorige DE BLIEDEMAKERs werd uitvoerig bericht over deze getallenreeks. Ze begint met 1 en 1, en elk getal dat daarop volgt is de som van de twee voorgaande: 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21… enzovoort. Als je de getallen door elkaar deelt, kom je elke keer dichter bij 1,618. Dat is de zogenaamde ‘gulden snede’, Lees meer>>>
Maar er zit een rekenfout in. Het loopt fout voorbij 2.584. De kunstenaar heeft dat opgeteld met 1.597 tot 4.541. Maar dat klopt natuurlijk niet. Het moet 4.181 zijn. Zie rood cijfer. Vanaf daar is alles verkeerd. Zie blauwe zone of onderste 1/3 van het monument. Gedurende de vele Beaufort-gidsbeurten heb ik daar zelf nog nooit op gelet. Het heeft zeker geen effect op het artistieke aspect van dit mooie kunstwerk.
Uitleg van Francis Attard, de kunstenaar: “Het is een kunstwerk over perfectie en oneindigheid. Maar het is door een mens gemaakt, dus kan er een foutje instaan”. Anderen verwijzen naar de toren van Pisa. Die staat scheef en is net daardoor zo’n aantrekkingspool. Wie weet loopt het vanaf nu storm in De Panne?.
DE BLIEDEMAKER is een wiskundige en kan als ingenieur zeker niet akkoord gaan met zo’n fout. Het is een rekenkundige reeks en deze moet perfect zijn. Dus de internationaal bekende Veurnse firma ENJOY CONCRETE die de perfect afgewerkte betonelementen heeft gemaakt zou dat moeten kunnen corrigeren. Maar gemakkelijk gezegd. Hoeveel dat zal kosten? en wie dat zal betalen? Dat is een andere kwestie. Misschien is het technisch zelfs onmogelijk om de oude cijfers vlak te slijpen en terug in te “beitelen” zonder dat het sporen zal nalaten? Graag het standpunt van ENJOY CONCRETE geweten. Wellicht zullen we er zo verder mee moeten leven? De kunstwaarde van het monument wordt er immers niet door geschaad.
Net zoals de tegeltjes van de Zeelaan, een erfenis van vorige legislatuur die moeilijk te corrigeren valt.
Opmerking: in feite niet zo erg want het mooiste van de “reeks van Fibonacci is dat de verhouding van 2 opeenvolgende getallen asymptotisch convergeert naar 1,618…nl de “GULDEN SNEDE”. Zoals je hieronder kunt lezen komen we na de fout vrij snel terug aan het magisch getal
1 | |||
1 | 1,0000000 | ||
2 | 2,0000000 | ||
3 | 1,5000000 | ||
5 | 1,6666667 | ||
8 | 1,6000000 | ||
13 | 1,6250000 | ||
21 | 1,6153846 | ||
34 | 1,6190476 | ||
55 | 1,6176471 | ||
89 | 1,6181818 | ||
144 | 1,6179775 | ||
233 | 1,6180556 | ||
377 | 1,6180258 | ||
610 | 1,6180371 | ||
987 | 1,6180328 | ||
1597 | 1,6180344 | ||
2584 | 1,6180338 | FOUT | |
4181 | 1,6180341 | 4541 | |
6765 | 1,6180340 | 7125 | 1,5690377 |
10946 | 1,6180340 | 11666 | 1,6373333 |
17711 | 1,6180340 | 18791 | 1,6107492 |
28657 | 1,6180340 | 30457 | 1,6208291 |
46368 | 1,6180340 | 49248 | 1,6169682 |
75025 | 1,6180340 | 79705 | 1,6184414 |
121393 | 1,6180340 | 128953 | 1,6178784 |
196418 | 1,6180340 | 208658 | 1,6180934 |
317811 | 1,6180340 | 337611 | 1,6180113 |
514229 | 1,6180340 | 546269 | 1,6180427 |
832040 | 1,6180340 | 883880 | 1,6180307 |
1346269 | 1,6180340 | 1430149 | 1,6180353 |
2178309 | 1,6180340 | 2314029 | 1,6180335 |
3524578 | 1,6180340 | 3744178 | 1,6180342 |
5702887 | 1,6180340 | 6058207 | 1,6180339 |
9227465 | 1,6180340 | 9802385 | 1,6180340 |
9802385 is het hoogste cijfer op het kunstwerk.
Voor diegenen die wat wiskunde gehad – en onthouden – hebben wordt dit resultaat door Noël Hoste als volgt verklaard: ” …de deling streeft naar hetzelfde resultaat. Dat is een gevolg van de eigenschap van de limieten. De fout van 370 “verwatert” bij steeds hogere deeltallen.
Puur wiskundig geldt dat F(n) + 370 / F(n-1) + 370 = F(n)/deler + 370 / deler. Wanneer n naar oneindig streeft, wordt 370/deler = 0 en de deler F(n-1) + 370 = F(n-1)..”.
De Gulden Snede is dus niet in gevaar!
Bron: artikel van EOS Lees>>>>
Engelse Versie Lees>>>
José, steeds meer moeten we ons tot de Bliedemaker wenden om op de hoogte te blijven over het laatste nieuws … zoals nu weer met die stomme rekenfout op het mooie kunstwerk voor het gemeentehuis. Het toont nog maar eens aan hoe slordig mensen soms omspringen met waar ze mee bezig zijn. Toen we de eerste keer met “Boundaries of Infinity” kennis maakten heb ik me luidop afgevraagd wie hier de ware kunstenaar was, Francis Attard die een tekening heeft gemaakt, of onze Veurnse betonfabrikant die een perfect werkstuk heeft afgeleverd? En nu blijkt de kunstenaar op papier nog eens vreselijk slordig te zijn !
Of die fout gecorrigeerd moet worden is weer wat anders. Je kunt het ook zo zien dat het kunstwerk de reeks van Fibonacci weergeeft tot aan het getal 2584, daar voorbij is … bladvulling. En dat is dan weer uniek, zoals een mooie postzegel met een drukfout die na 50 jaar het honderdvoudige waard blijkt te zijn. Alle gekheid op een stokje, ik zou de fout niet rechtzetten omdat je die correctie altijd zult blijven zien. De cijfers zijn in het beton ingebed, zodat je moet gaan kappen, frezen en aansmeren om het weer goed te krijgen … hier spreekt een gewezen betonboer. Laat het dus maar zo, maar vraag meneer Attard misschien een bijdrage voor het drukwerk van aangepaste toeristische folders, die dit unieke aspect van het kunstwerk in De Panne aan de buitenwereld moeten verkondigen.
Ik weet niet welk “pietje precies” die fout heeft opgemerkt, maar van mij hoeft die niet weggewerkt te worden. Wedden dat er daardoor meer belangstellenden zullen genoteerd worden? Zodus…
Mogelijk heeft de kunstenaar Francis Attard in de ‘ Spiraal van fibonacci’ bewust een fout gemaakt! Met kunstenaars weet je nooit…. een uitdaging wie het opmerkt?…
Niets moet perfect bij kunst.
Fibonacci.
Laat de fout staan. Wat leuk eenieder te laten zoeken of het klopt of niet. Alleen al in de Bliedemaker kunnen we er al maanden over lezen. Ik geef toe dat ik het zelf niet gezien had.
Zo zien we maar dat we alles moeten controleren of ……relativeren.
fdc
amaai, en we moeten er nu elke dag opkijken….
maar ja, alles went. Niets menselijk is ons vreemd.
@Rudolphe: had je voordien ook problemen om er elke dag op te kijken?
Volgens de heer Joye directeur van de betonfirma ENJOY CONCRETE uit Veurne is “retoucheren” onmogelijk (de cijfers zijn gedurende het gietproces ingegoten). Enige mogelijkheid zou erin bestaan aan beide zijden een nieuwe betonplaat tegen te plakken. Dit zou deze mooie betonstructuur ontsieren. In één van de volgende DE BLIEDEMAKERs komen we terug op deze technieken van beton gieten.
Volgens mijn mening was het (oorspronkelijk en ook huidig ?) standpunt van burgemeester Ann Vanheste, het juiste. Als een fabrikant een slechte fiets levert, dan moet hij ook die fiets terugnemen onder de garantieclausule.
Het zou beter zijn om de bron te vermelden: http://eoswetenschap.eu/artikel/de-panne-blundert-met-kunstwerk en op de Engelse versie ziet u onderaan enkele reacties: http://etopia.sintlucas.be/3.14/Depanne.htm
DANK U . Links ook toegevoegd in de tekst. Interessant.
Juist is juist, maar je hebt altijd van die muggenzifters… Volgens mij kan het mooi blijven zoals het is. Geen mens buiten die ene zal en heeft het opgemerkt ! Dus gewoon laten zoals het is zou ik zeggen. Er wordt al genoeg geld nutteloos verkwist !