Trein-tram naar Duinkerke (Vervolg 4/4): véloroute Voie Verte

IMG_3839Via de vele reacties op facebook over de DE BLIEDEMAKER artikels “Tram naar Duinkerke” is gebleken dat velen nog niet op de hoogte zijn dat men in 2014 de helft van dat 3 m brede pad zal realiseren van Duinkerke (Vier Sluizen) naar Leffrinkhoeke. Het verder gedeelte  tot aan de grens zit momenteel geblokkeerd door de Franse mileuadmininistratie.

voie-verteIn het gemeentelijk infoblad van Leffrinkhoeke van januari 2014 staat een mooi artikel aangaande de vooruitgang der werken. Lees pag 5>>>
Het betreft hier de 12 km tussen Rosendaal en De Mol  welke dan verder zal aansluiten op het brug-tunnel traject naar de Moeren. Lees>>>
Het dossier zit administratief op het goede spoor (samenwerking RFF, SNCF, CUD, franse regering…). Ook te velde is men met de werken begonnen (zie foto bovenaan). RFF heeft reeds de spoorweginfrastructuur (kabels, signalisatie,..) aangepast, de bewaakte overwegen voor de “Usines des dunes”-trein verplaatst en de vele overtollige sporen in het station van Leffrinkhoeke uitgebroken. Binnen enkele weken zou men beginnen met de aanleg van het fietspad tussen Leffrinkhoeke en het containerpark aan de vaart Nieuwpoort-Duinkerke. De landschapsinrichting langs het traject wordt besproken met de omwoners en men zal van de gelegenheid gebruik maken om het oude dossier van 2008 omtrent de herinrichting van het stationskwartier van Leffrinkhoeke terug te bespreken.
Voor het deeltraject naar de grens zijn nog vergunningsproblemen met de DREAL (=Directions Régionales de l’Environnement, de l’Aménagement et du Logement)

In hetzelfde tijdschrift staat ook een zeer hoopgevend artikel aangaande de renovatie van het “Fort des Dunes” Lees p15>>>
Dit immens groot fort zal binnenkort als museumsite door de Communauté Urbaine/CUD overgenomen worden.
Naamloos

De laatste weken is er grote heibel geweest aangaande het uitbreken van wissels in het station van Adinkerke.
” De Reizigersvereniging TreinTramBus wil de oude spoorlijn tussen het Belgische Adinkerke en het Franse Duinkerke nieuw leven in blazen. Ze reageert daarmee op geruchten als zou de lijn uitgebroken worden. Ook de actiegroep Trekhaak 73, genoemd naar de spoorlijn, wil de ontmanteling verhinderen..”.
De facebookpagina’s  “Red Spoorlijn 73 Adinkerke-Duinkerke” en de Franse pagina “Réouverture ligne Dunkerque-Adinkerke/Vernieuwing van de treinlijn” hebben dit aangegrepen om de politiekers proberen wakker te schudden om actie te nemen in het dossier de lijn van Gent-Adinkerke terug door te trekken naar Duinkerke (op het bestaande spoor). Men kan  zelfs intekenen op een tweetalige petitie Lees>>>
Naar aanleiding hiervan heeft DE BLIEDEMAKER  eens te voet het tracé afgewandeld en proberen een eigen standpunt op te bouwen. (zie 3 voorgaande artikels hieromtrent).
Eigen conclusies:
1. De toekomst ligt NIET in een treinverbinding maar wel in een moderne, snelle tramverbinding als verlenging van het BHNS traject Duinkerke-Leffrinkhoeke. Om aantrekkelijk te zijn moet de rit snel (<25 min), frequent (deeltraject Leffrinkhoeke-Adinkerke om de 20 à max 30 minuten), klokvast , comfortabel en geruisloos zijn.
Internationale goederentreinverbinding uitgesloten (moeten teveel door dicht bevolkte agglomeratie met 20 spoorwegovergangen).
2. in dit kader is het “uitbreken van wissels” niet relevant want een tramspoor zou toch afgeleid worden naast het station. De alarmkreten leken me wat overdreven. In feite werd niets uitgebroken maar werden 5 wissels 31BT, 31AT, 32T, 33T en 34T richting Duinkerke in een veilige positie geblokkeerd.  Ze werden mechanisch vastgezet met behulp van een onderliggend klauw. Ook werden de bedieningen- en seinkabels afgekoppeld en men heeft het knipperlicht aan de onbewaakte overweg aan de Langgeleedstraat zodoende kunnen wegnemen. Zo heeft INFRABEL  één onbewaakte overweg minder op hun lijst. Belet dat deze ingrepen omkeerbaar zijn en het weinig werk vergt om de wissels terug in dienst te stellen.
Ook wilt INFRABEL de overweg Stationstraat afschaffen indien de omleidingsweg zou gerealiseerd worden.
Vraagje: tot heden werd het 3 km lange spoor tussen Adinkerke en de grens ontdaan van alle onkruid (in tegenstelling met hetgeen op Frans grondgebied gebeurt). Zal dit nu nog verder gebeuren?

safe_image.php

Bewuste wissels volledig rechts

IMG_3909

Onder de sporen door loopt een ijzer die de wissel blokkeert

IMG_3911

Eén van de bewuste wissels

Vroeger: Langgeleedstraat met flikkerlicht

IMG_3903

Nu: Langgeleedstraat zonder flikkerlicht

Toch heeft die actie als positief effect dat de aandacht van de politiekers en het publiek wat opgeklopt werd om deze verbinding Duinkerke-Westkust in het daglicht te stellen.
Zoals reeds aangehaald: “Zouden we niet beter spreken over een verbinding Westkust-Duinkerke i.p.v. Koksijde-Veurne? (Afstand Adinkerke-rand Duinkerke: 10,3 km op bestaande bedding; DK stad van 200.000 inwoners i.p.v. Ster der Zee-station Veurne: 6km stad 8.300 inwoners op nieuwe bedding). (Dus 2 x langer traject maar 15 x groter stad). Vanaf Leffrinkhoeke zijn er momenteel 3 zeer snelle DK’bus lijnen naar centrum van de stad met rijtijd 16 à 21 minuten.”

In mijn zoektocht op GOOGLE heb ik meer Franse artikels gevonden over een tramverbinding dan van een treinverbinding Duinkeke-De Panne, vb:
– Vele pers in La Voix du Nord
– Frans forum over debat over heropenen lijn voor tramverbinding Lire>>>
– Tweede Frans forum over de tramverbinding Duinkerke-De Panne Lire>>>
Verwonderlijk  was dat er op facebook relatief weinig reacties te vinden zijn van Belgen i.v.m. een tramverbinding
Vandaar dat volgende vraag zich stelt:

WILLEN DE BELGEN WEL ZO’N SNELLE TRAMVERBINDING TUSSEN DUINKERKE EN DE PANNE?

Een kleine poging om hierop een antwoord te hebben is onderstaande poll
Gelieve 1 bolletje zwart te maken en op VOTE (=stem) te drukken
Dank voor uw stem
(Het bolletje “Ik trek het me niet aan is pas op 6 febr ’s middags bijgevoegd)

Nog een  aanvullende opmerking aangaande USINES DES DUNES (een belangrijk element in dit dossier daar er normaal nog dagelijks een goederentrein rijdt tussen de fabriek en Duinkerke en zodoende dit traject goed onderhouden wordt. Signalisatie duidt maximumsnelheid van 20 km/h)
De vroegere naam was “FIRMINY” . Dit is de naam van een stadje bij Lyon waar de eerste staalfabriek van dit bedrijf gevestigd was “Les Aciéries et Forges de Firminy”. Grote sociale onrusten en stakingen in dat fabriek waren de reden dat de directie die vestiging gedeeltelijk opgegeven heeft en zich heeft gevestigd op de nieuwe locatie in Leffrinkhoeke. (dicht bij de zee en dicht bij goede werkkrachten uit Vlaanderen).
Intussen heeft dat bedrijf op 17 april 1913 zijn 100 jaar gevierd. (eerste gietting). Lees>>>
Destijds waren veel arbeiders van onze gemeente daar werkzaam. (in totaal > 3.500 werknemers)
Maar de tijden veranderen. Intussen heeft het bedrijf een andere naam gekregen in 1987 nl Ascometal en is via Russische aandeelhouders door een Italiaanse firma overgenomen.
Sinds 1998 is het fabriek gesplitst en bestaat het nu uit 2 verschillende entiteiten: de staalfabriek ASCOMETAL (nu financieel ondersteund door een Amerikaanse groep Apollo- nog ongeveer 500 werknemers)  en de staalgieterij VALDUNES (van de Duitse groep GHH Valdunes- nog ongeveer 180 werknemers) Lees>>>
Valdunes in Duinkerke samen met een tweede fabriek in Valenciennes zijn gespecialiseerd in trein/tramwielen en trein/tramassen
Beide fabrieken zijn dus van verschillende eigenaars. Valdunes is de hoofdafnemer van het staal van Ascometal. Maar beide hebben elk grote problemen hoofdzakelijk te wijten aan de sterk verlaagde afname van treinwielen (SNCF heeft grote bestellingen in het buitenland geplaatst en de vraag voor het goederentransport is fel gedaald). Valdunes staat in vereffening Lees>>>

Het is dus niet denkbeeldig dat beide fabrieken zullen sluiten. Valdunes probeert zich te redden met zijn hoogtechnologische wielen voor da Alstom trams die in vele steden in Frankrijk grote ophang hebben. Ook veel export naar tramnetten in het verre oosten. Lees>>>
Sarcastisch om te zeggen, maar als de verkoop van tramwielen Valdunes niet redt dan zal het goederenspoor tussen  “Usines des Dunes” en Duinkerke onherroepelijk gestopt worden en in de kortste keren ingenomen  worden door stadsontwikkeling .
Deze nakende verontrustende evoluties in het dossier  “Usines des Dunes” zijn dus veel belangrijker voor het hergebruik van het spoor Adinkerke-Duinkerke dan het blokkeren van enkele wissels in het station van Adinkerke.

IMG_0600

Mooie foto van in de jaren 1992

PANNESPROKKELS:

– Zondagnamiddag in de St-Jansheem aan den Oosthoek “Weep you no more”: westerse oude muziek met oosterse klanken” te voordele van de vluchtelingen van Syrië. Veel volk en van hoge kwaliteit. Achteraf sympathieke “after tea” met vele zelfgemaakte drankjes, taarten en snoep.

IMG_3896Klik het filmpje open:


Er zijn veel mensen die zich afvragen wie dat mooi koppel is op de cover. Als je het nog niet weet moet je maar eens op de foto klikken.

Naamloos

KLIK op ons

– De grote werf is gestart tussen de Sloepenlaan en de Leopold III laan. De zijwanden worden gedeeltelijk met de BENTONIET techniek gemaakt (zie grote sleufgraver). (meer hierover in een volgende DE BLIEDEMAKER). De garages kant Sloepenlaan zijn 3 verdiepingen diep). Meer uitleg over complex Lees1 >>>>    Lees2>>>
Uitleg van Noël Hoste: “…Normaal werkt men met een grijper in een sleuf waarin voortdurend bentoniet wordt gepompt, zodat de uitgehaalde grond ogenblikkelijk door die vloeibare klei wordt vervangen, en er dus geen instortingen mogelijk zijn. De met bentoniet gevulde sleuf gedraagt zich in feite alsof ze geen sleuf is. Doordat bentoniet wel vloeibaar is kan men er na beëindiging van het graafwerk wapeningskooien in neerlaten, en daarna van onder uit beton inpompen, terwijl het bentoniet van bovenaf weer wordt weggepompt . Bij een lange wand worden tussenschotten geplaatst, waarna de wand in alternerende moten wordt verwezenlijkt. …”  

IMG_3878 IMG_3879
IMG_3922

– Wegens de vraag van vele DE BLIEDEMAKER lezers om verder te doen met de Nick Trachet rubriek nu over de “sprot”. Lees meer>>>
Iedereen wordt zot gemaakt om meer “Omega-3 vetzuren” te eten.

Maar waar zit meer natuurlijk zulk vet dan in gerookte haringen en SPROT?  Juist: onder de vishuid en in de lever. Als je enkel kabeljauwshaasjes of ‘suprème de hondshaai’ eet, krijg je van dat gezonde spul niets binnen. Ook de opgiet in een blikje is meestal geen visolie, maar vulgaire sojaolie. Daarenboven zijn gerookte vis­ingewanden best lekker en is eten met de vingers heel wat smakelijker dan met bestek, vraag dat maar in Indië…Dus: koop een handvol sprot. Opgelet, niet te veel want het is een machtig visje en gastronomische angsthazen zullen er weinig van eten. Hou ze veilig in de kou, kleine vette vis bewaart niet zo best. Kook nu aardappeltjes gaar in hun jasje. Schik anderzijds de sprotjes in een ovenschotel. Wanneer de aardappelen klaar zijn, schuif de visjes dan in een hete oven en laat ze heel even ‘poffen’: ze zwellen op en krullen. Klaar. Serveer op warme borden met de “patatten mrt de pel” erbij, voorzie ook brood voor de visolie. Breek ze open met de vingers en zuig kop, ruggengraat en huid af. Ontvet het gehemelte met wat aardappel en een pint. Heerlijk.
Zo eten de Pannenoars ze ook tijdens de jaarlijkse kerstboomverbranding. Dit jaar stond ik naast een koppel toeristen. Die hadden een enorm werk om met hun vingers de velletjes af te trekken en de ingewanden eruit te puzzelen. Nochtans zijn ze veel lekkerder om ze zo af te zuigen van het graatje (of het graatje mee op te eten)

IMG_3924

Ook in De Panne. Waar?

– Niet vergeten in te schrijven voor onderstaand sympathiek evenement

WeddingChapel.2

Advertenties

Over DE BLIEDEMAKER

"Teruggespoelde" echte Pannenoar sinds 1993. Vroeger burgerlijk ingenieur bij ELECTRABEL, nu zelfstandig natuurgids. Het e-mail krantje DE BLIEDEMAKER is gestart in september 2005
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink .

5 reacties op Trein-tram naar Duinkerke (Vervolg 4/4): véloroute Voie Verte

  1. Sven zegt:

    Waar? Dixmuda, Kasteelstraat.
    Beste vers geraspte kaas van De Panne.

  2. M p zegt:

    De beste hollandse kaas in de kasteelstraat , DE PANNE

  3. Roger zegt:

    De Dixmuda in de kasteelstraat. . De beste kazen !!!!!!!!

  4. Kurt Van Hoeck zegt:

    Dag Jose,

    heel interessante stukken over het grensoverschrijdende transport! Toch twee puntjes:

    – het was misschien wat opgeklopt maar er bestond bij Infrabelwel degelijk een werkorder om uit te breken in februari maar na parlementaire vraag ‘plots’ niet meer te vinden
    – ik volg je pleidooi voor de tram wel – zeker gezien de succesvolle kusttram – maar toch goed te bekijken wat met goederentransport, aansluitingen naar Calais en tradtitie (soms zijn de buitenlijnen van de Tube in Londen daar wel een mooi voorbeeld van)

    Groetjes
    Kurt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.