Aardverschuiving in Duinkerke (vervolg 2)

De nieuwe président van de CUD: ingénieur Partrice Vergriete

Donderdag 17 april hebben de gemeenten van de Duinkerkse agglomeratie gestemd voor hun nieuwe “président van de “Communauté Urbaine” (CUD)…en zoals te verwachten heeft de nieuwe burgemeester van Duinkerke Patrice Vergriete het gehaald op zijn voorganger Michel Delebarre die reeds 25 jaar président was. En dat zal zware consequenties hebben waarvan we tot in De Panne de invloed zullen voelen.

Wij wonen immers op amper 5 km van het de grote agglomeratie Duinkerke (de “CUD”) met ongeveer 200.000 inwoners in 17 gemeenten. En sinds de decentralisatie van het beleid vanuit Parijs heeft een “communauté urbaine” grote territoriale  bevoegdheden, wellicht meer dan onze provincies. (wil men in Vlaanderen ook niet de gemeenten fusioneren en meer bevoegdheden geven?)
Zo zal één van de eerste effecten van de nieuwe président zijn dat het ambitieuse project “ARENA” grondig zal herzien worden. Dit sportzaalproject was geraamd op 122 milj euro en zou naast zijn hoofdfunctie sport, tevens ook voorzien worden van een grote winkelgalerij die ook de WE’s open zou zijn. De winkeliers uit het centrum van Duinkerke vreesden het ergste. Dit zou beslist ook een effect gehad hebben op het WE shoppen van de Fransen in De Panne en vice-versa.

Aardverschuiving in Duinkerke? Deel 1>>>

Aardverschuiving in Duinkerke? Vervolg 1)>>>

facebook van Patrice Vergriete Maak u vriend>>>>

Na een krampachtige poging van de machtige man Michel Delebarre bij de omgevende burgermeesters om voor hem te stemmen heeft hij afgezien van zijn  kandidatuur.  De 17 gemeentebesturen hebben resoluut voor meer inspraak gestemd evenals vernieuwing. De nieuwe président heeft als eerste daad zijn aantal vice presidenten verminderd van de vroegere 21 naar 15 (nu meestal burgemeesters). Ook meer vrouwen (5 van de 15). In tegenstelling met vroeger heeft hij onder zijn vice presidenten de meeste politieke strekkingen samengebracht.
Dus grote vernieuwing van alle macht in handen van 1 persoon naar meer inspraak.
« Avant, il y avait la volonté d’un homme (Michel Delebarre) qui décidait seul. Nous allons instaurer une nouvelle méthode faite de débat. Nous allons relancer la conférence des maires qui se réunira tous les quinze jours afin que tous les maires soient informés au mieux de tous les dossiers. Bien sûr, on ne sera pas tous d’accord tout le temps, ça va se rentrer dedans. Mais c’est la meilleure façon d’entendre pour finalement décider. Ensemble. Car nous sommes différents et nous avons donc des réseaux différents. Avant, il n’y avait qu’une touche sur le piano. Désormais, nous avons un clavier très large. »

 

Nog maar pas verkozen en Patrice heeft reeds zijn prioriteiten op korte termijn vastgelegd:
1. herzien van het dossier “Arena”
2. herziening van het mobiliteitsplan (tram ts Grande Synthe en Leffrinkhoeke? doortrekking naar Adinkerke?)
3. financieel beheer van de CUD
4. waterbeleid?
5. aantrekkelijkheid van het winkelcentrum
6. werkgelegenheid « Le temps de l’union sacrée est venu. Une grande conférence pour l’emploi local sera organisée début 2015. »

Luister in onderstaand filmpje naar de openingstoespraak van Patrice Vergriete:

Ook de gemeenteraden van Duinkerke worden  on-line gefilmd en zijn op internet  te herbekijken via deze link>>>

In de “conseil communautaire” zetelen 77 verkozenen waarvan 57 die nog niet in de CUD gezeteld hebben. Nog nooit gezien zijn het hoge aantal vrouwen 33 (en dus 44 mannen)
DUS INDERDAAD GROTE AARDVERSCHUIVING te Duinkerke (weg van het oude socialisme) met veel meer inspraak.
Wat zal dat geven? Voie verte? trein-tram naar Adinkerke? Promotie van de badplaatsen van de Côte d’Opale naar het cliënteel vanuit Lille.

Nieuwe raadsleden CIUD. Catherine Verlinde (burg. van Bray-Dunes staat links van Patrice Vergriete

Nieuwe raadsleden CUD. Catherine Verlynde (burg. van Bray-Dunes) in ’t rood staat links van Patrice Vergriete

In het artikel over de nieuwe burgemeester van Bray-dunes Catherine Verlynde hebben we in een afzonderlijk artikel uitvoerig bericht over haar prioriteiten  Zij zal in de nieuwe CUD zetelen als “vice-présidente à l’Habitat”. Zij wilt de Mol opwaarderen en de Vlaamse immobiliën afremmen Lees>>>


PANNESPROKKELS:

– Omleidingsweg voor Adinkerke. 
In de zoektocht naar een oplossing voor het mobiliteitsprobleem in Adinkerke loopt momenteel een bijkomende studie die alternatieven voor zowel de ligging als inrichting van de Plopsalandparking bestudeert. Ook jij kan suggesties doen.
Het gemeentebestuur organiseert samen met AWV en het studiebureau twee spreekuren waarop je extra uitleg kan krijgen bij de studie en waar je terecht kan met al je vragen over de parking.
Er zijn ook varianten voorgesteld met parkings met meerdere bouwlagen

Dinsdag 29 april van 17.00u tot 20.00u in het gemeenschapshuis, Kerkweg 5, Adinkerke
Woensdag 7 mei van 14.00u tot 17.00u in vergaderzaal 1 in het gemeentehuis, Zeelaan 21, De Panne

Uitleg website De Panne Lees>>
Kennisgevingsnota (pdf) Lees>>>
omleidingsweg_adinkerke

 

 

 

 

Over DE BLIEDEMAKER

"Teruggespoelde" echte Pannenoar sinds 1993. Vroeger burgerlijk ingenieur bij ELECTRABEL, nu zelfstandig natuurgids. Het e-mail krantje DE BLIEDEMAKER is gestart in september 2005
Dit bericht werd geplaatst in Varia. Bookmark de permalink .

12 reacties op Aardverschuiving in Duinkerke (vervolg 2)

  1. noelhoste zegt:

    José, hoe lang is het geleden, de start van dat MER onderzoek voor de omleidingsweg rond Adinkerke? Vier jaar? We hebben toen samen aangevoerd dat samen met het onderzoek naar de beste inplanting voor een omleiding ook moest uitgekeken worden naar de inplanting van een grote bezoekersparking voor Plopsa, omdat er uiteraard een directe relatie bestaat tussen de twee. De onderzoekers van Grontmij wimpelden dat toen af, omdat die parking een privé aangelegenheid was. Maar nu, na vier jaar, zal men dat toch onderzoeken? Ik heb wel de kennisgeving nog niet gelezen – dat komt later, vanavond – maar vraag me af of we nu weer geen pak tijd hebben verloren? Is onze Vlaamse administratie echt niet meer in staat om een dringend project met enige spoed op de rails te zetten? En moeten ook onze politici hier niet met wat meer ijver voor de belangen van hun inwoners ijveren?

    • Inderdaad Noël we hebben het heel cru geschreven, maar niemand ligt er blijkbaar van wakker. Ook op de diverse gemeentelijke verkiezingsprogramma’s in oktober 2012 was dit geen hot item. Het is natuurlijk een item van de hogere overheid maar ik heb niet de indruk dat onze gemeentelijke mandatarissen hard lobbyen. In het rapport staat een zeer interessante analyse van de huidige verkeersstroom opgesteld door Plopsaland zelf. Deze wordt geëxtrapoleerd naar 2020. Ik vraag me ook af wie de nieuwe parkings zal investeren?

    • Willy Zoete zegt:

      Inderdaad op 20/01/2010 lazen we in de pers dat minister Crevits een MER studie (kostprijs 393.000 euro) zou laten uitvoeren.

      Op 7/2/2011 is er een kennisgevingsvergadering geweest in het gemeentehuis waarbij werd medegedeeld dat er een MER studie lopende was en dat er door de overheid in nauwe samenspraak met het (toenmalige) gemeentebestuur gekozen werd voor een oostelijke bypass dicht bij de woonkern van Adinkerke met drie alternatieven (onder ander de afsluiting van de spooroverweg in de Stationstraat).

      Het voorstel van de dorpsraad Adinkerke om een bijkomende afrit van de autosnelweg te maken tussen Adinkerke en Veurne (waar nu al een brug over de autostrade ligt), werd niet onderzocht.

      Van inspraak door de bevolking is er nooit sprake geweest.

      Het resultaat van die MER studie was bekend voor de gemeenteraadsverkiezingen maar werd stil gehouden. Die MER studie legt bv. op dat er hoge geluidswerende bermen zouden moeten komen ter hoogte van de nieuwe verkaveling Houtstraete/Bellewerf.

      Dan werd een nieuwe MER studie besteld (helft betaald door gemeente, helft betaald door Vlaams gewest).

      Nu zijn er blijkbaar twee zitdagen gepland en geen vergadering.

      Maar inderdaad de inwoners van Adinkerke liggen er blijkbaar niet wakker van.
      Waarschijnlijk goed wetende dat dit er toch allemaal nooit komt. De belasting op mens en milieu is veel te groot.
      Ook kunnen we ons moeilijk voorstellen dat die bewoners van de Pannelaan die hun huidig prachtig zicht op de open natuur door die parking zouden ontnomen worden, niet zullen wakker schieten eens de MER studie zou worden aanvaard. En zoals we zien in het Oosterweel dossier van Antwerpen, procedures enz.

      Maar persoonlijk heb ik er geen enkel belang bij en het is waarschijnlijk toch maar een opstoot tegen de verkiezingen en vermits de volgende verkiezingen er slechts komen binnen vijf jaar, goed voor binnen 5 jaar …

      Maar de onmondigheid van de inwoners van Adinkerke blijft mij verwonderen. Zelfde geldt voor de afbraak van de Koekuithoeve en de bouw aldaar van die lelijke hangar in de plaats. En dit in een natuurgebied dat reeds meer dan 10 jaar eigendom is van de Vlaamse Overheid en er nog altijd even vuil en verwaarloosd bij ligt.

      Geen bravere en meer volgzame mensen dan de inwoners van de Westhoek ? Of misschien toch een proteststem in het stemhokje op 25 mei ?

  2. Bruno Maestripieri zegt:

    Niet te veel in roeren, of ze bestellen nog maar eens een studie…

  3. Sven zegt:

    Beste mensen,

    Die zogenaamde “Arena” met bijhorende winkels ed is ook nog niet voor morgen.
    Het zal misschien wel concurrentie zijn/worden maar op LT zie ik daar geen probleem in.

    De Fransen zijn het gewoon om het weekend naar De Panne te trekken en doen terwijl ook hun boodschappen (tabak,brood,pralines,drank) dat ze bij hun in mindere mate vinden of er gewoon veel meer voor moeten betalen.

    Als we de Fransen hier wensen te houden gaan we wel iets aan het parkeerbeleid moeten doen en aan de prijzen van sommige horeca.

    De Fransen die in het weekend massaal naar De Panne komen en meestal en “famille” gaan ook naar de Zwarte Berg en Menen en doen daar net hetzelfde als bij ons.
    Voordeel dat die twee plaatsen hebben is dat het centrum pal over de grens ligt wat we hier in De Panne niet echt kunnen zeggen en dan ga ik het nog niet over de Plopsafile hebben die ze moeten afleggen.
    Ik moet jullie dan ook niet vertellen dat dit afradend werkt en dat daardoor al meerdere doorrijden naar Koksijde, Nieuwpoort ,noem maar op.

    Ik kan jullie een concreet voorbeeld geven:
    vroeger zakten er dagelijks tientallen mensen af richting de casinos in het centrum van De Panne nu blijven die gewoon hangen in het nieuw casino te Adinkerke omwille van verkeersproblemen en last but not least de parkeergelegenheid.
    Op zich heb ik daar niets op tegen ieder doet zijn best maar dit is in feite een spijtige zaak voor het centrum van De Panne want deze mensen komen/kwamen zich niet alleen amuseren maar deden ook andere zaken (bakkerij,slagerij,resto,hotel,…) aan nabij deze etablissementen.

    Nu ,een vriendelijk lach ,een babbeltje, weten wat ze graag hebben en een au revoir kan veel doen bij die mensen en dan ben ik ervan overtuigd dat zij ook het nodige zullen doen om terug bij u te komen ook al moeten ze dan eens een uur in de file staan en nog een uur parking zoeken vooraleer ze tot bij u kunnen komen.

    Het is trouwens een goede zaak dat er meer en meer kleine en lokale zelfstandigen zich manifesteren in het centrum van De Panne, kan alleen maar een positief effect geven.

    Genoeg voor vandaag ,prettige zondag toegewenst en ga nu maar het centrum in en geniet vh mooie weer en vergeet vooral niet om jullie portefeuille open te doen.
    Alle beetjes helpen en we moeten het ook niet alleen vd Fransen hebben nietwaar?

    Belgen worden hier ook met open armen ontvangen trouwens.

    Mvg

    Sven

  4. roelandschoonbrood zegt:

    Wat ik al vaker schreef, Het gaat allemaal te langzaam.
    De politiekers in De Panne zijn helaas meer bezig te discussiëren met de andere partijen dan dat ze bezig zijn met de toekomst van De Panne.
    TE weinig capabele mensen met visie zitten er in het gemeentelijke poltieke speelveld in De Panne. Teveel familieleden zitten er in Gemeentehuis.
    Teveel feesten, te weinig wordt er gedaan , beter gezegd NIETS wordt er gedaan om de Zeedijk te verfraaien en het Marktplein beter in te richten.
    Er dient snel eens een stormachtige wind door deze gemeente te waaien die alle lichtgewichten en vedergewichten wegblaast. Degene die echt wat te bieden hebben zullen hopelijk snel de koppen bij elkaar steken en meteen veranderingen doorvoeren en De Panne en Adinkerke er bovenop helpen.
    Met mee denkers en minder ambtenaren zal er weer toekomst zijn voor deze prachtig gelegen gemeente.

    • Sven zegt:

      Beste Roeland,

      Op een politiek mandaat staat er geen leeftijd, ik zou zeggen: go for it and Roeland for burgemeester.
      Mijn stem heb je alvast.lol.

  5. Brecht Thiers zegt:

    Uit onderzoek blijkt dat slechts 16 procent van de mensen uit de Agglomeratie van Duinkerke (ongeveer 200 000 inwoners) in de eigen regio shoppen. Dus de overige 84 procent van de shoppers trekken vooral naar het grote winkelcentrum aan de kanaaltunnel in Calais, naar Rijsel (70 kilometer ver – vooral IKEA plus winkelcentrum Englos) en naar de Westkust (en dan vooral De Panne).
    Normaal zal het winkelpubliek uit Duinkerke naar De Panne blijven komen voor tabak, alcohol en chocolade. En dé grote aantrekkingskracht van het centrum van De Panne (tussen stadhuis en zee) is de mix van winkels, cafés en restaurants. Het is dus vooral van belang dat De Panne deze mengelmoes kan behouden. Er mogen dus niet teveel cafés en restaurantjes in de Panne verdwijnen vanwege appartementscomplexen. En ook de prijs van de horeca zal onder controle gehouden moeten worden, want nu zijn er al heel wat Fransen die “La Panne” als “cher” (dus duur) beschouwen.

    • Sven zegt:

      Mooie bijdrage en ik kan dat alleen maar aanmoedigen.

    • roelandschoonbrood zegt:

      Beste Brecht,

      De horeca aan de gehele kust is duurder dan in het binnenland.
      Zij hebben maar een aantal maanden in het jaar waarin zij hun jaarinkomsten dienen te genereren..Zeker aan de Zeedijk, zijn ook de prijzen weer hoger dan in de zijstraten.
      Echter men betaald niet het gebruik, MAAR de plaats waar men zijn consumptie etc. nuttigt is bepalend voor het prijsniveau.
      Vergeet niet de personeelskosten die terugverdient dienen te worden.
      Ik denk niet dat men bang moet zijn dat er minder mensen zullen komen.
      Sterker nog als de kwaliteit die de restaurants en ook de Zeedijkuitbaters kunnen bieden omhoog gaat , zal er meer geld hier naar toe stromen.
      Er komt daardoor een kapitaalkrachtiger publiek, dat wellicht ook de onroerendgoedmarkt
      een impuls kan geven. . Ik ben het met u eens dat er gestreefd moet worden om meer speciaalzaken en een grotere diversiteit aan winkels in De Panne te krijgen.

  6. Brecht Thiers zegt:

    Specialisten in binnen- en buitenland zeggen in grote lijnen hetzelfde : een stadscentrum is aantrekkelijk voor een winkelend publiek als er voldoende speciaalzaken zijn en als dat centrum als gezellig ervaren wordt (is subjectief en afhankelijk van doelgroepen).
    Ik denk dat De Panne toch één keer grondig zou moeten onderzoeken – één studie, geen twintig – welke verschillende soorten “klanten” het stadscentrum van De Panne bezoeken – en dan eventueel maatregelen nemen om het winkelaanbod voldoende divers te houden.
    Op dit moment heeft De Panne niet echt een luxueus imago – zeker in vergelijking met Nieuwpoort en Koksijde. Daarom lijkt het me verstandig om het volkse karakter met kwaliteit te combineren. Klanten liggen niet echt wakker van de prijsvorming in de horeca, maar een forse stijging op korte termijn zou er kunnen voor zorgen dat een aantal Fransen niet veel verder zouden raken dan de tabakswinkels en de Plopsaparkings in Adinkerke. Dat kan een kleine groep zijn, maar zelfs enkele procenten kunnen al een verschil maken. Dit is natuurlijk een theoretisch scenario dat hoogstwaarschijnlijk niet zal plaatsvinden.
    Persoonlijk ken ik vier plekken die op het gebied van winkelaanbod sterk op De Panne lijken (als je de zee wegdenkt) : Le Bizet nabij Armentières (één straat met horeca, winkels, tabaks- en chocoladezaken), De Barakken in Menen (hetzelfde maar veel groter), de overgang tussen de Rode en de Zwarte Berg en het bedevaartsoord Bon-Secours aan de Waals-Franse grens in Henegouwen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.