The summer is gone!

10593141_794777003894481_8167555998725285253_nHet is gedaan de mooie zomer.

538128_3754264488483_1586729550_nHet is niet alleen een mooie zomer geweest maar het ganse voorjaar hebben we uitzonderlijk mooi weer gehad. De terrasjes op de markt hebben goeie zaken gedaan. Veel zon. Veel minder regen dan in het binnenland en quasi geen onweders. Dit ingevolge het microklimaat aan onze Westkust.
(de 2 bovenste onderstaande grafieken betreffen de 12 laatste maanden; de 3de komt in een lange termijn vergelijking van een 30 tal jaren door het KMI van Ukkel om aan te tonen dat de Westkust een beter klimaat heeft ook t.o.v. de Oostkust. Diverse hypothesen kunt u vinden in een vorig artikel van DE BLIEDEMAKER Lees>>>)

Leeg-2

De neerslaghoeveelheid in het voorjaar is merkelijk lager geweest dan in het binnenland. Spijtig dat dit niet altijd goed aangekondigd wordt in de weerberichten.
Toch zal mede door dit mooie weer  de horeca dit seizoen niet hoeven te klagen. Ook buiten de vakantieperiode was de bezetting van de hotels en appartementen hoog en was er veel beweging in onze mooie Zeelaan.zeelaan-de-panne

En meteen mag gezegd worden dat de laatste 2 jaar de netheid in onze commerciële straten zeer zichtbaar verbeterd is. De Panne is goed op weg om de “Properste Gemeente van de Kust” te worden. Het verschil met vroeger is zeer groot. Deels door het inzetten van extra mankracht – ook tijdens de WE’s – deels door de gemotiveerdheid van het gemeentepersoneel en de burgers. Ook 2 nieuwe borstelmachines zijn in aankoop. Het is ook dankbaar om de voetpaden in de Zeelaan te kuisen. Het ongewone is dat i.p.v. tegels hier door het vorig schepencollege geopteerd werd voor een ceramische vloer. Mede door de lichte kleur is het vuil goed zichtbaar maar is met water gemakkelijk te kuisen. Zelfs een regenbuitje doet wonderen. 564136_435635723141946_936829801_nEen ander voordeel is de mogelijkheid om kauwgom van de voetpaden af te schrepen. En niet te onderschatten is de gezellige warmteafstraling bij een zonneweertje. Met de gladheid en het loskomen van onzorgvuldig gelijmde tegels zullen we moeten verder leven, alhoewel dit loskomen sterk aan het minderen is (nieuwe gemeentelijke herstellingen komen niet los).
In ieder geval mogen we fier zijn dat we momenteel de mooiste Zeelaan van de kust hebben.1170785_598625793509604_808243390_nMet de Zeedijk gaat het wat moeilijker: soms te druk op een te smalle dijk met veel kinderfietsen. Wat onvergeeflijk is zijn de grote plassen die blijven staan na een stortbui.
HERHALING: Nu met het meerjarenplan duidelijk is dat de vernieuwing van de Zeedijk geen prioriteit is dan is het nodig om de enkele zones op de Zeedijk met plassen te herstellen. (Stenen uithalen en herleggen). Beslist geen grote kost. Meer dan 90 % van de Zeedijk is OK en dus wel bestand tegen het zwaar vervoer. Ik bedoel alleen dat het stukje Zeedijk ter hoogte van Arizona dat zeer slecht is (ts Zeilweg en Halmenstraat, daar is ook onderstaande foto genomen). Rest van de Zeedijk is meestal aanvaarbaar. Zou dit nog kunnen gebeuren vòòr het seizoen a.u.b.?
Maar het was een uitzonderlijk mooi jaar voor de toeristen. De Panne heeft ten volle zijn typische charmes kunnen bovenhalen.

10519239_776528385719343_1192892036619974478_n 10391392_758102037561978_6374084631691496850_n

Het toeristisch programma was ook evenwichtig. Wat minder kleine bezighoudertjes, wat meer sportmogelijkheden en opnieuw enkele grote evenementen. Geen koetsendéfilé meer maar een goeie poging naar “Miss Elegantie” en vooral de Dumontfeesten hebben zich opnieuw herpakt.

Hiernaar was een zeer grote vraag vanwege de toeristen en tweede verblijvers. Na een sabbatjaar was deze editie minder goed afgewerkt dan de vorige reeks van 7. Hopelijk begint men met de voorbereiding 2015 nu nu en stelt men een goede regisseur aan om de editie van volgend jaar te verbeteren. Hopelijk minder straattheater en meer een Belle Epoque evenement. We moeten ons toch niet onder laten doen door Belle Epoquefeesten van  De Haan.
Van realisaties van het nieuw gemeentebestuur hebben we nog niet veel gezien. Het nieuw Sportcentrum en het Duinpark zijn uitlopers van de vorige coalitie. (idem de gepande uitbreiding van de gemeentelijke begraafplaats). Grote verandering zal de openstelling zijn van Plopsaqua in april 2015.

Huidig schepencollege

Wellicht zullen in 2015 ook de grote rioleringswerken in de Dumontwijk kunnen starten. Deze gelegenheid is een unieke kans om de herinrichting van de wijk als fiets/wandelwijk te realiseren, volgens de principes van het bestaande Herwaarderingsplan. Doch hierover is tot heden nog geen overleg gepleegd met de bewoners. (Parkeerbeleid , Meubilair, Verkeerscirkulatieplan? Beplanting? …)

Verdere openbare werken staan op het  meerjarenplan Lees o.a.  2/3>>>
Maar hoe zit het met de centralisatie van de administratieve diensten en de hiervoor nodige vergroting van het gemeentehuis? (zie nieuwe rechtervleugel op foto hieronder). Hoe zit het met de ondergrondse parking Koningsplein en de T-structuur?
Ook nog geen realisaties van de beloofde fietspaden (naar Veurne, Duinhoekstraat, Stationstraat, ..). De Noordhoekstraat wordt herlegd, met door beton versterkte zijkanten, maar zonder afzonderlijk fietspad.

Werken Noordhoekstraat

Werken Noordhoekstraat

Dringende nodige investeringen in de doelstelling van het meerjarenplan
“Opwaardering van het openbaar domen” (wegenis- en rioleringswerken en nieuwe fietspaden, kerkhoven..). Hier was blijkbaar een grote achterstand opgelopen. Men heeft in het totaal meer dan 4 milj-€ voorzien. Enkele nieuwigheden hierin zijn: vergroting van de loodsen van de technische dienst en uitbouw gemeentehuis wegens centralisatie. (toeristische dienst, lokale politie en OCMW alles tezamen in groter gemeentehuis). Ook wordt de Zeelaan-dorp verfraaid, gezien in het kader van de strijd tegen de aldaar vele leegstaande kleinhandelszaken. Ook sprake van een nieuw wandelpad (strand?). Wordt de Toeristische Dienst verplaatst?..”

10559857_759576647417044_173942150348636609_n10592913_4351683407099_110514761291670628_n

Over DE BLIEDEMAKER

"Teruggespoelde" echte Pannenoar sinds 1993. Vroeger burgerlijk ingenieur bij ELECTRABEL, nu zelfstandig natuurgids. Het e-mail krantje DE BLIEDEMAKER is gestart in september 2005
Dit bericht werd geplaatst in Gemeente Politiek, Toerisme, Varia. Bookmark de permalink .

10 reacties op The summer is gone!

  1. George Decock zegt:

    Als je iets doet,doe het dan goed.Puntjes op de i .Aan de schepen openbare werken Johan Blieck. Waarom geen aparte fietsweg in de noordhoekstraat? Volg het voorbeeld van buurgemeente Koksijde ( nu je toch bezig bent met de werken aan deze weg ? of wacht je op dodelijke ongevallen.En schrijf weer niet dat onteigeningen je tegen houden want dat horen we al 25 jaar.
    zie voorbeeld duinhoekstraat.

    • De vraag is eerder: wordt deze gemeentewegweg beschouwd als een landbouwweg of als een sluikweg voor autoverkeer Adinkerke-Oosthoek? Indien landbouwweg dan is geen fietspad nodig. (cf vele fietsers in de poldersrond Wulpen en Veurne). Indien ooit de omleidingsweg Adinkerke aangelegd zal worden zal deze sluikweg langer worden en wellicht minder interessant (ingevolge inrijhelling tunnel onder de spoorweg). Om de gewone auto’s te ontmoedigen zou een gedeelte als “tweesporenpad” kunnen aangelegd worden (cf nieuw fietspad De Mol – De Maerebrug).
      Bij het huidig autoverkeer zouden onteigeningen voor een fietspad te overwegen zijn. (Noodzakelijkheid voor openbaar nut?)

      • Willy Zoete zegt:

        De Noordhoekstraat is een zeer belangrijke ontsluitingsweg voor het dorp Adinkerke.

        Nu nog duidelijker sedert die weg is afgesloten. Als die weg ook niet meer kan gebruikt worden, dan wordt het dorp Adinkerke nog meer gewurgd, verstikt en onbereikbaar gemaakt.
        En de toestand van het wegdek was zeer slecht. En helemaal onbegrijpbaar, op zo een slechte weg werden er dan nog verkeersdrempels gelegd. Nooit begrepen dat de inwoners van Adinkerke dat allemaal normaal vinden.

        Onder andere noodzakelijk om de Oosthoek te bereiken. En toch eigenaardig, al die mensen die gaan sporten in de sporthal en daar naar toe rijden met de auto in plaats van met de fiets. En de reden, die ze aanhalen, is dat er geen veilige fietspaden zijn, langs de openbare wegen (ook over het fietspad N35 van de Oosthoek naar Veurne wordt sedert meer dan 10 jaar gepalaverd door de westhoekpolitici).

        • Inderdaad Willy als er op dit traject behoefte is van een “ontsluitingsweg” moet dat ook zo beslist worden en zo ingericht worden (en dus met // fietspad). Pas op: tamelijke omweg indien de ringweg ooit komt. Schepen Johan heeft nu een pragmatische verbetering gevolgd.

          • Willy Zoete zegt:

            De oostelijke bypass (met drie mogelijke varianten) in Adinkerke zal er nooit komen.
            Het milieu-effectenrapport heeft duidelijk aangetoond dat de belasting op mens en milieu (lawaaihinder, uitlaatgassen en fijn stof) te groot zou is – onder andere op de sociale woonwijk aldaar en op de nieuwe verkaveling Houtstraete/Bellewerf.

            De enige oplossing die een draagvlak bij de bevolking zou kunnen vinden, is een bijkomende afrit van de autosnelweg tussen Adinkerke en Veurne (op de plaats waar nu reeds een brug over de autostrade ligt).

            Dit zou niet alleen de toegankelijkheid van De Panne-Bad verbeteren maar ook voordeel bieden voor Veurne (minder verkeer op de ring – toch veel klachten in Veurne in verband met het lawaai van die ring) en ook een verbetering voor de ontsluiting en toegang tot Sint-Idesbald/Koksijde.

            P.S. Misschien moeten we eerst wachten op de fusie van de gemeenten De Panne/Koksijde/Veurne (waarmee de Vlaamse Overheid bezig is ?) vooraleer dit mogelijk wordt ?

  2. Camiel Vanhoucke zegt:

    Een gekleurde zijstrook als fietssuggestiepad ware nuttig en vertragingselementen voor auto’s in de Noordhoekstraat zou de veiligheid voor de fietsers zeker ten goede komen.

  3. Camiel Vanhoucke zegt:

    Als er een echt fietspad (dus gescheiden van de rijweg) moet komen, dient weer een ganse procedure te worden doorlopen, waarbij allerhande adviesraden hun toestemming moeten geven. En dat duurt weer vele maanden, zoniet jaren. Ik kan dus begrijpen dat schepen Johan Blieck voor een onmiddellijke (niet ideale) oplossing heeft gekozen, om de weg te verbeteren. In de voorgaande jaren werden door de toenmalige politici adviesraden opgericht, met het doel milieu en individuele belangen te beschermen. Op zich met nobele bedoelingen, maar het is wat uit de hand gelopen, met als gevolg, dat voor ieder openbaar werk van enige omvang jaren verlopen voor iedere adviesraad en belangengroep zijn zegen heeft gegeven. En ik heb de indruk, dat sommige instanties vooral hun eigen bestaansrecht willen bewijzen, door zo lang mogelijk “contrarie” te zijn. Ik denk hierbij aan een uitspraak van Marnix Gijsen: ” Een ambtenaar is iemand, door voor iedere oplossing een probleem heeft.”

  4. George Decock zegt:

    Waarom slaagt Gemeente Koksijde er dan in om alle fietspaden met subsidie aan te leggen en blijft De Panne spijtig genoeg 20 jaar achter hinken.Ik vindt het altijd triestig als je nu door Adinkerke rijdt doorsneden met zijn tabak zijn tram zijn plosaland zijn autostrade zijn trein en zijn vaart.

    • Db zegt:

      Alle gemeenten krijgen die subsidies. Moeten zelf de fietspaden aanleggen (ook voor gewestwegen indien niet samen met nieuwe straat). Veel werk (vooral voor onteigeningen). Achteraf betaalt gewest alles terug aan gemeente + 80% subsidies voor gemeentelijke fietspaden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.