De nieuwe Markt van Sint-Truiden

Voor een overzichtspagina van ALLE berichten over de MARKT Klik>>>

nieuwe-grote-markt-15-1600x580

Bron: Stad Sint-Truiden

Na acht maanden noeste arbeid is de nieuwe grote markt van Sint-Truiden officieel geopend eind mei 2016. Een moderne markt in een historische omgeving met veel geklasseerde gebouwen. De ouderwetse kasseien hebben plaats gemaakt voor mooie Belgische hardsteen, zodat het – ook met hakschoenen – makkelijker lopen is. Ook de horecazaken hopen te profiteren van de zeer modern aangelegde terrassen, die in de winter verwarmd kunnen worden. Zo zullen bezoekers het jaar rond kunnen terrassen in de stad.

Voorbereiding van de opening

Voorbereiding van de opening. Zie links de vaste terrassen met ervoor 2 rijen parasols op de losse terrassen

Sint-Truiden is bekend voor zijn zeer grote markt (na Sint-Niklaas één van de grootste van België). Dringend waren rioleringswerken nodig en de bestrating was niet meer van deze tijd.

De grootste troef is de polyvalentie: 1. gedeeltelijk parking (nog een 85 tal plaatsen) maar toch autoluw, 2. brede gelijkvloerse voetpaden en 3. de mogelijkheden om grote evenementen te organiseren. 4.Ook ingericht voor de wekelijkse markt.
Door wijzigingen in het mobiliteitsplan is de markt meer autoarm gemaakt en duidelijke aflijningen zijn ingewerkt in het bestratingspatroon om de auto’s, de  fietsers en de voetgangers te scheiden (andere steensoorten). De voetgangerszones zijn breder dan voordien  in anti-slip hardsteen (idem voor de losse terrassen maar dan in groot formaat). Veel aandacht is gegaan naar de keuze van de bestrating. Het grootste gedeelte is in witte Portuguese graniet, effen maar niet glad. Wel brede vol-gecementeerde voegen (zie foto hierboven). Het project heeft veel meer gekost dan aanvankelijk geraamd (2 maal duurder? terrassen zijn inbegrepen) vooral ten gevolge de beslissing om geen natuursteen van Indische herkomst te gebruiken maar wel veel duurdere Europese i.v.m. kinderarbeid was een grote meerkost. Planning op schema alhoewel de werken aan de nutsleidingen veel meer tijd in beslag genomen hebben dan voorzien.

opnieuw-stroom foto-met-platines-en-kerstboom-1200x480

Het is een zeer groot effen stenen plein. Op uitzondering van enkele nieuwe zilverlinden van 8 m hoog komen geen bomen, Wel enkele meerstammige boompjes in verplaatsbare grote bloembakken. Bovendien een aantal compactere bakken voor siergrassen, aangevuld met nog tientallen kleinere exemplaren met wisselende seizoensplantjes. De 8 vroegere platanen werden niet gekapt maar kregen een nieuwe bestemming in het bedrijvenpark.

boom-grote-markt1 platanen-aangepast-1200x480

Zeer vernieuwend is de terrassen opbouw. Onroerend Ergoed heeft geëist dat de terrassen eenvormig moeten zijn maar de 15 horecazaken zijn erin geslaagd om uniform systeem uit te werken. De terrassen aanpalend aan de gevel (=vaste terrassen) hebben overal een identieke luifel van 5 m. Open met veel glas zodat ze in de winter, 7 dagen op 7, kunnen blijven functioneren als buitenterras met warmtestralers. (4-seizoensterrassen). Zon kan door het glazen dak dat ook met een opliggend zeil de zon kan afschermen. Verder naar de markt komen losse open terrassen met parasols ( zone van 4m). Overal unieke parasols zonder reclame in perfecte rijen over de horecazaken heen. Geen windschermen. Buitenterrassen mogen staan van 1 maart tot 1 november. Onder deze terrassen grote effen stenen in blauwe Belgische hardsteen. Alle meubilair is design, overal gelijk en contrasteert zeer sterk op een marktplein met veel geklasseerde historische gebouwen. De horeca-uitbaters betalen elk zo’n 4.000 euro per jaar waardoor ze de terrassen op twintig jaar afbetalen. Die terugbetaling vervangt de terrasbelasting die men voorheen betaalde. In de totale terras investering bedraagt dat 1,2 milj. euro.De horeca Sint-Truiden noemt zich een voorbeeld voor gans België.
Persoonlijk vind ik het (op foto) het een beetje éénheidsworst met weinig creativiteit en de gelijkvormige overdekkende luifels lijken aquariums.

8451729

Zo ziet het plafond eruit van het vast terras. Iedere zaak heeft een andere structuurvorm. Bron: HLN.BE

glas-terrassen-965x480

Zijkant van een glzen vast terras

92cd17e744

Losse terrassen, Bron: Symo Parasols

autovrije-markt-0250

Zeer veel aandacht werd besteed aan de ondergrondse voorzieningen voor de electriciteits aansluitingen zowel voor grote evenementen als voor de wekelijkse markt en kermis.

bank-belurba

voorbeeld van een bank. Bron: made in Limburg

Wat hebben we geleerd uit deze en voorgaande virtuele marktbezoeken (Duinkerke, Tourcoing, Oudenburg, Ronse, Brugge, Molenbeek, Brussel)

  1. Er is een groot verschil tussen een gezellig ontmoetingsplein en een evenementenplein. (dit is de ommezwaai die men in De Panne overweegt te doen). Zelfs de beste architect slaagt er niet in om een architecturaal geslaagd evenementenplein te creeëren. (cf ’t Zand). Architectuurwedstrijden worden niet gevolgd. Een ingenieursbureau volstaat voor de technische voorzieningen. (bestrating, riolen, electriciteit,…)

  2. Toch is een “landmark” nodig op een evenementenplein om het plein een ontmoetingsfunctie te geven. (vb de huidige fontein ook afspraak voor veel stadswandelingen)

  3. pleinen met lichte stenen zijn te verkiezen (zeker aan de kust). Zeer gevoelig voor vervuiling (kauwgum (Tourcoing, sporen banden van bijv. marktkramers (Sint-Truiden)..)

  4. Waterpartij trekt aan. “Plopsa spuiters” hebben niets origineels en verbruiken veel water en elektriciteit. Best deze spuiters aan de rand van het plein bouwen i.v.m. met de aantrekkingskracht naar het plein.

  5. frietkot kan een belangrijk aantrekkingspunt zijn voor het plein. (vb veel toeristen komen van de dijk naar de Markt in De Panne om een frietje te bestellen en eventueel op te eten op de terrassen van De Bains en de Grand Place)

  6. groen kan alleen maar aan de randen. Lindenbomen hebben mooie volle kruinen.

  7. verplaatsbare plantenbakken en banken zijn zinloos want deze pleinen worden meestal gebruikt voor de wekelijkse markt. Verplaatsen maakt ze niet duurzaam

  8. nieuwe riolen betekent gescheiden opvang van het regenwater niet alleen van het plein maar ook van de omringende gebouwen. Vandaar extra grote waterbelasting in de ondergrond die tot zeer aanzienlijke aanpassingskosten kan leiden van de onderliggende parking (Brugge) of metro (Brussel). In Brussel wordt het regenwater gerecupereerd in ondergrondse bakken voor de stadaanplantingen.

  9. meestal aanzienlijke overschrijdingen van de kostenramingen wegens onvoorziene problemen (nogal dikwijls nutsleidingen)

De hamvraag voor de ombouw van de Markt naar een evenementenplein is dus:
“Is het wel prioritair om zich in dergelijke hoge kosten te jagen? Zijn er geen andere prioriteiten? Welke nieuwe grote evenementen wil men naar de Markt brengen die er vroeger niet konden?”

VOLGENDE DE BLIEDEMAKER’s ZULLEN IDEEËN VOORSTELLEN OM DE HUIDIGE MARKT AAN TE PASSEN ZONDER GROTE INVESTERINGEN (vb zelfde riolering en zelfde maar onderhouden bestrating)

DAARVOOR MOETEN WE EERST NAAR DE INFOSTAND GAAN IN DE GEMEENTE OP DINSDAG 10 JANUARI BAN 14 TOT 20 UUR.

Advertenties

Over DE BLIEDEMAKER

"Teruggespoelde" echte Pannenoar sinds 1993. Vroeger burgerlijk ingenieur bij ELECTRABEL, nu zelfstandig natuurgids. Het e-mail krantje DE BLIEDEMAKER is gestart in september 2005
Dit bericht werd geplaatst in Varia. Bookmark de permalink .

11 reacties op De nieuwe Markt van Sint-Truiden

  1. jandepanne zegt:

    Proficiat voor al je informatie van de laatste weken José. Men zal inderdaad moeten kiezen tussen een aantal mogelijkheden, maar eerst moet men een prioriteitenlijst opstellen. In functie daarvan kunnen dan verantwoorde keuzes worden gemaakt. Met al de voorbeelden die je hebt op lijst gebracht kan men misschien eens starten met één of meerdere afzonderlijke brainstormings met geselecteerde personen, zoals inwoners, tweede verblijvers, handelaars, enz. Zo kan men tot een lijst van interesses komen per soort deelnemers. Op basis daarvan en rekening houdend met de prioriteitenlijst kunnen dan de nodige keuzes worden gemaakt, zodat niet één bepaalde categorie van geconsulteerden alle keuzes bepalen (slecht voorbeeld daarvan is de Zeelaan).

    • Jan, volledig akkoord met u. Maar prioriteitenlijst opstellen en brainstormings zit er niet in bij de huidige (en ook de vorige) politiekers. Dat zit blijkbaar niet in de traditie van onze gemeente. Nochtans?? We hebben dat 1 keer mogen doen voor de Dumontwijk, met succes (Bureau Omgeving voor het Herwaarderingsplan die Onroerend Erfgoed rigoureus volgt en reeds veel subsidies opgeleverd heeft voor de privé-renovaties)

  2. Rudy Berquin zegt:

    Juist gezegd Janvandepanne. Waarom niet hiervoor een niet-politieke werkgroep opstarten. Er zit hier genoeg “gezond verstand in De Panne” (zoals jij onder andere Jose) om de zaak door te lichten.
    En anderzijds , moet dat nu allemaal zo snel gaan …. bouwen en verbouwen kost geld en ’t is niet voor een korte duur. Een goed voorbeeld is onze Esplanade, als er een plein is aan de kust dat fantastisch is, is het wel deze zeker !

    • Esplanade is inderdaad architectureel zeer geslaagd. Marc Speecke is een zeer goeie architect.
      Men heeft er 5 jaar over gediscuteerd en het is gelukt. (ook 1 jaar voor de verkiezing). Er wordt gezegd dat dit en de vernieuwing van de voetpaden Zeelaan-Dorp ook dienen om goed te scoren voor de verkiezing. Maar dan liefst niet zo snel ZONDER DE MINSTE INSPRAAK en overleg. Ze zullen “hun poten breken”!
      Deze 2 investeringen zijn amper 25 jaar oud. Breek jij je huis af als het nog maar 25 jaar is? De voetpaden en de fontein zijn zeker niet “versleten” maar vragen wel ONDERHOUD.

  3. Belinda zegt:

    De markt van St Truiden is zeer groot met 2 historische gebouwen in het midden, VVV kantoor , veel restaurants en uitgaansbuurt. Verkeersvrij. St Truiden is zeer gezellig en levendig met een mix aan inwoners. Zeer gezellige, open mensen. De bloesem streek ( peren, appels) in de maand mei; En de gekende…… liefdes steenweg ….ra, ra ….te zien in veel films . Gewoon eens doen in de maand april/ mei …!!!

  4. Rudy Berquin zegt:

    En daarbij het VVV-kantoor …. Is het niet logischer ook op de marktplaats zoals in 95 procent van de steden. Ieder toerist zoekt toch eerst de markt en het centrum op voor info …. pf niet soms

    • Toerisme zeker niet in het Dorp (nergens zo aan de Kust). Zeker in het Commerciëel gedeelte Zone A (tussen Markt en de Meeuwen op de Zeedijk (vroegere Horloge). Er zijn ideeën genoeg. Zijn die alle geëvalueerd? Ik denk bijvoorbeeld nu aan uw eigendom Rudy op de hoek van de Kasteellaan en de Zeelaan. Is er daar ook voldoende mogelijkheid voor ondersteunende burelen, want dat organigram wordt steeds meer uitgebreid. Of moet men voor die ondersteuning geloven in een fusie van diezelfde diensten met Koksijde en Nieuwpoort?

  5. Rudy Berquin zegt:

    Ik heb dat eenvijftal jaren voorgesteld aan de gemeente om mijn eigendom te verhuren voor de VVV maar er was geen belangstelling. Ten ander dit is niet groot genoeg voor de ondersteunende administraties. Als meldpunt of ontvangst is het groot genoeg (130 m2) Ik dacht eerder aan het gebouw van het vroegere RTT die al jaren leeg staat. Dit gebouw met een snelle parkeerplaats op de makt lijkt mij echt TOP voor het toerisme.

    • Inderdaad Rudy. RTT gebouw is een mogelijkheid. Stond vroeger op de te verkopen gebouwen van Belgacom. Nu naar ’t schijnt niet meer. Niet zo eenvoudig om gelijkvloers terug vrij te maken. Hiervoor zouden enkele garages vlakbij moeten kunnen de installaties overnemen (zijn nu alle digitaal en nemen quasi geen ruimte in). Men heeft het gedaan te Brugge in de Lange Straat. Nu 5 * hotel, naam vergeten. Deze “move” zal veel geld gekost hebben en het stad zat daar zeer zwaar achter. Wellicht ook meebetaald?

  6. Johny Recour zegt:

    Heden ten dage is ook de inplanting van een toeristisch info-kantoor een probleem geworden. Brugge kampt daar al jaren mee : momenteel 1 in het station, 1 op ’t Zand,bij In & Uit, 1 op de Markt in Historium, en dat alles op een kilometer wandelafstand vanaf het station terwijl de eigenlijke dienst administratief gevestigd is in het Klooster van het Oud Sint Jan en niet toegankelijk voor publiek. Bovendien moeten die verschillende infokantoren ook permanent bemand/bevrouwd worden, vooral tijdens de weekends hetgeen dan weer personeelsproblemen met zich meebrengt. In Parijs werd het toerisme kantoor jaren geleden verhuisd van de Champs Elysées naar de Japanse wijk nabij Métro Pyramide.en toch vinden de toeristen, die het nog nodig hebben, blijkbaar de weg. Tegenwoordig is de tendens hoe langer hoe meer als je info wil bezoek onze website. En wat de heraanleg van de Markt betreft niet te optimistisch naiëf zijn wat inspraak betreft. Ook daar hebben we allemaal waar we ook wonen ondertussen ervaring mee.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.