Denkavond over het mobiliteitsplan was hoopvol

Burgemeester Ann met de 3 mensen van SWECO

Op dinsdag 14 november kon men deelnemen aan de eerste denkavond over de 6-jaarlijkse herziening van ons Mobiliteitsplan. Het gemeentebestuur heeft reeds begin 2017 het studiebureau Sweco aangesteld om te onderzoeken in welke mate het mobiliteitsplan nog actueel is. Het gaat over de klassieke thema’s zoals fiets – en voetpaden, het parkeerbeleid, de verkeerscirculatie, de verkeersleefbaarheid en de verkeersveiligheid maar ook over nieuwe zoals autoluwe kernen, sluipverkeer, grensoverschrijdende problemen, verkeersveiligheid, goederenvervoer, ect..

Verslag avond door studiebureel>>>

Het was geen infovergadering over wat het gemeentebestuur samen met het studiebureau SWECO in 2017 reeds uitgewerkt hebben maar een denkavond waarop iedereen ruimschoots de gelegenheid had om zijn ideeën te verkondigen. Na een korte inleiding over de opzet, de doelstellingen en de aanpak van het mobiliteitsplan werden we ingedeeld in 3 groepen (naargelang de belangstelling)

Voorafgaandelijk had iedereen (een 35 ingeschrevenen) zijn verschillende items op een blaadje kunnen noteren. Iedereen kon zijn voorstellen toelichten en aldus ter discussie brengen in zijn tafelgroep. Telkens werd het nummer van het formulier via een rood bolletje geplakt op een uitvergroot stratenplan op elke tafel. Dus naamloos maar toch werd alles aldus mooi genoteerd.

Uiterst Rechts, onze mobiliteitsambtenaar wouter.deruwe@depanne.be

Enkele van de thema’s besproken aan onze tafel
– De Panne zit geklemd tussen de omringende natuurgebieden. Ringcirculatie (via Prins Albertlaan) werd uitgesloten. Dus alleen maar halve cirkel Nieuwpoortlaan, Duinkerkelaan, Veurnestraat als “halve” circulatie-ring
– Toekomstige verbinding met de E40 via de “omleidingsweg Adinkerke met Megaparking” Vragen: detail hoe aansluiten op De Pannelaan? (rondpunt Moeder Lambic?). Zal de “knip” van de Stationstraat geëist worden door Infrabel? Kan Megaparking niet tezelfdertijd ook P&R voor De Lijn (dan zou parkinggeld Plopsa moeten ingerekend worden in entreeticket, korting voor degene die met OV komen)
– men was van oordeel dat invoeren van bewonerskaarten voor het toeristisch gedeelte van De Panne niet haalbaar is (dan geen plaats meer voor toeristen). Nog niet duidelijk hoe men uitsluitend “bestemmingsverkeer” zal realiseren in de Dumontwijk (minimaal aantal parkeerhavens? inrichten als Woonerf?)
– hoe opvangen van de verkeershinder ten gevolge herinrichting Markt? aanpassingen voorgesteld voor de Julien Demolderlaan en de Brouwersstraat).
– dringend dossier voortduwen voor de aanleg fietspaden NAAST de baan van de Oosthoek naar Veurne. Aansluiting op nieuw aan te leggen fietspad op de “Ezelweg” is mogelijk. (tussen Sportcentrum en J-Club). Ook fietspad nodig langs onze “ringweg” Veurnestraat Koninklijke Baan tussen Kasteelstraat en Immaculata-school en misschien verder tot Esplanade.
– Buslijn 56 bedient de kern van De Panne alleen vanuit de richting Veurne. Dat zou ook omgekeerd moeten mogelijk zijn. Halte te voorzien aan Centum en Markt voor richting Veurne (daar wonen de meeste senioren en mensen met roulator die nu naar de halte Koningplein of Esplanade moeten voor de bus naar de Kliniek)
– Meer aandacht nodig voor veiligheid fietsers (aantallen stijgen fel). Overal waar fietsers zogezegd de autosnelheid remmen (vb Zeelaan) zou 30 km/u imperatief moeten zijn. Ook nog plaatsen waar best fietssuggestiestroken kunnen geschilderd worden (vb Zeelaan-Dorp die op de fietskustroute ligt).
– kortstondig parkeren voor pakjesdiensten begint ook een probleem worden in de Zeelaan-Bad.
–  …
Dit zijn maar enkele suggesties van de vele die ik me herinner. Gelukkig is alles door SWECO opgetekend.

De burgemeester heeft ons beloofd om de deelnemers via email op de hoogte te houden van de verdere evolutie. Alvast is een “infomarkt” gepland in mei 2018.
Benieuwd hoe de discussie morgen zal verlopen  te Adinkerke

Krabbegatje, het nieuw bier van De Panne

BELANGRIJKE MEDEDELING: 
DE BOUWVERGUNNING VOOR DE MARKT IS GOEDGEKEURD Lees>>
Werken starten niet vóór 2018 zoals o.a. verkeerdelijk meegedeeld voor de Marktlaan.

Over DE BLIEDEMAKER

"Teruggespoelde" echte Pannenoar sinds 1993. Vroeger burgerlijk ingenieur bij ELECTRABEL, nu zelfstandig natuurgids. Het e-mail krantje DE BLIEDEMAKER is gestart in september 2005
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws, Verkeer. Bookmark de permalink .

8 reacties op Denkavond over het mobiliteitsplan was hoopvol

  1. Vandekerckhove ronny zegt:

    Hier is de gemeente te laat, een stuk grond werd te koop aangeboden aan de inrit van parking Keesjesdreef naast de camping. Zo kon men De Panne in beide richtingen ontsluiten
    – De Panne zit geklemd tussen de omringende natuurgebieden. Ringcirculatie (via Prins Albertlaan) werd uitgesloten. Dus alleen maar halve cirkel Nieuwpoortlaan

    • Inderdaad Ronny te laat om een ringstructuur aan te leggen. DE BLIEDEMAKER had hiertoe sterk gepleit ter gelegenheid het éénrichtingsverkeer te promoten bij de aanleg van de Zeelaan. Nu hebben en zullen we blijven een halve ring hebben: Nieuwpoortlaan-Duinkerkelaan-Koninklijke Baan- Veurnestraat. Hierop moet de verbinding met de E40 goed bestudeerd worden (of Kerkstraat nog gebruiken, Via Parkeerinfrasrtuctuur Koningsplein of rondpunt Esplanade).

  2. laurent neuville zegt:

    jammer dat ik pas laat , in De Panne leeft, las over deze denktank en dus niet kon inplannen. Als ik het beknopte verslag hier lees zal er niet veel veranderen inzake parkeerbeleid wat toch een aderlating is. Als ik nu zie dat bv in de Ambachtsraat, die ik een woonstraat noem, je als inwoner moet vechten voor een parkeerplaats ( mocht geen garage maken aan mijn woning want past niet in straatbeeld??) door verschillende redenen: gratis parkeren, Kasteelstraat meer en meer woonstraat is de druk groter geworden de laatste jaren. Ik hoef niet recht voor mijn deur te staan maar een plaats in je eigen straat is toch aangenaam ipv rondrijden tot er plaats is. Als ik dan merk dat in de Kasteelstraat en Zeelaan dorp bijna alle plaatsen leegstaan ( heb er genoeg foto’s van) omdat het betalend is, heb ik toch de indruk dat het beleid grondig fout zit. ook zou ik graag weten of er onderzoek geweest is naar het inbrengen van een eenrichtingsstraat in de Brouwerstraat? Want sinds die invoering merk ik een aanzienlijke verhoging van verkeersdrukte in de Ambachtstraat ( doorgaand verkeer, al dan niet zoekend naar parkeerplaats dus ook hier extra druk). Het probleem is dan gewoon een straat verlegd. Is het dan geen optie om ook hier een inrichting in te voeren in zelfde richting als Brouwerstraat?
    Dat waren toch de 2 vragen die oprezen na het lezen over deze denkavond

    • Laurent, in mijn DE BLIEDEMAKER stonden alleen enkele punten die aan onze tafel aan bod gekomen zijn. Ik weet niets van de discussies aan de andere 2 tafels. Hopelijk krijgen we een totale samenvatting van de aangebrachte punten aan de 2 andere tafels (zoals beloofd). Zal een vervolg kunnen worden op deze DE BLIEDEMAKER

  3. wilfried laforce zegt:

    Het was echt een denkavond, waarbij bijna iedereen zijn mening kon geven. Wat al positief is. Maar ik miste de begindoelstellingen. Iedereen wil een leefbaar en aangename gemeente. Maar wat is dat: een leefbare en aangename gemeente. Ieder persoon vult dit anders in. Dit kwam duidelijk naar voren als ik het verslag hierboven leest. Het is aan de beleidsmensen om die algemene doelstellingen eerst in te vullen. Willen we gaan naar een autoluwe gemeente, met meer aandacht voor fietsers en voetgangers en beter openbaar vervoer of houden we meer rekening met koning auto. Eenmaal de bewoners weten welke richting het gemeentebestuur wil inslaan, dan is het zinvol om de bekommernissen van de bewoners te bekijken en te zoeken naar haalbare oplossingen. Nu wil de ene meer parkeerplaatsen, de andere een woonerf. …..

    • Wilfried. Inderdaad geen discussie of “inspraak” over de denkpistes van de politiekers. Het was eerder een brainstorm van onder uit om te peilen naar de verzuchtingen en voorstellen van de inwoners. Hopelijk komt ook later nog een inspraakvergadering op de plannen van de politiekers zoals jij voorstelt. In mei 2018 dacht ik?

  4. Willy Zoete zegt:

    Ik heb die “denkavond” in Adinkerke meegemaakt.
    Was geen denkavond.

    Opnieuw een studie, te beginnen vanaf nul…
    Drie mensen van een studiebureau die van toeten noch blazen weten, kwamen een inventaris maken van de verkeers- en mobiliteitsproblematiek in Adinkerke.
    Nochtans de verkeers- en mobiliteitsproblemen in Adinkerke zijn reeds 10 – 20 – 30 jaar gekend. Tritel/Vectris studie in 2004, MER in 2009 (kostprijs 393.000 euro), tweede MER in 2011 enz. Situaties reeds ontelbare keren gemeld, beschreven, onderzocht, niets aan gedaan door de politici, verticaal geklasseerd enz.

    Vooraf had ik een lijstje gemaakt van de thema’s die volgens mijn mening zeker moesten worden besproken … Maar dat was niet de bedoeling van die vergadering.

    http://www.dorpsbelang.be/mobiliteit.htm

    Toch leerrijk om de heftige reacties van sommige inwoners vast te stellen op de onveilige situaties in Adinkerke, vooral voor hun schoolgaande kinderen. Wordt mogelijk toch een verkiezingsthema bij de komende gemeenteraadsverkiezing.

    • Was inderdaad een “denkavond”. Zeker geen “inspraak” vergadering. Hopelijk komt dat ook nog in mei?
      Aan onze tafel was het rustig en constructief. Toch ook kritiek op bestaande en afkomende nieuwe verkeersproblemen rond de Brauwersstraat en het nieuwe marktplein. Jammer TE LAAT. Zoiets had vóór de aanleg moeten gebeuren.
      De man van het studiebureau heeft alleen goed geluisterd en onze papiertjes meegenomen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.