Donderdag opent het Jukeboxmuseum (deel 2 van 2)

Niet alleen Jukeboxmuseum maar ook uitgebreide radiocollectie. JUWEELTJES

Het was een eerder moeilijke aanloop naar dit museum. Bij de oppositie en op Facebook was eerder negatieve kritiek van mensen die het museum nog niet bezocht hadden (eerder kritiek op kostprijs dan op inhoud). De interesse bij DE BLIEDEMAKER was opgewekt sinds de voorstelling op de gemeenteraad. Vandaar dat ik sterk verlangde naar een eerste bezoek. Vrijdagnamiddag was DE BLIEDEMAKER inderdaad de allereerste bezoeker van het Jukeboxmuseum. Het klopt, mijn verwachtingen zijn vervuld. Een boeiend stuk erfgoed in De Panne.
Ik had groot geluk dat de bezieler dr. Frans Buyse daar ook binnenkwam en me met groot enthousiasme door ZIJN museum gegidst heeft. Zoals bij ieder museumbezoek kan een al dan niet een goeie gids een groot verschil maken. Ook in het Jukeboxmuseum.
Ook de lay-out 
in de vroegere zaak Beurms eigent zich daar goed voor. Goeie locatie met veel verschillende zaaltjes om het tijdverhaal te kunnen opbouwen.
Nu maar hopen op veel bezoekers. Ik denk dat je moet gaan naar steden als Londen of Parijs om zo’n uitgebreide collectie te vinden op 1 plaats.
Is het niet mooi, zie bovenstaande foto?

De fameuze fonograaf van Thomas Edison

Het bezoek begon aan de eerste fonograaf  van de grote Amerikaanse uitvinder Thomas Edison.

Hij heeft niet alleen de gloeilamp in de woningen gebracht maar ook het eerste geslaagde apparaat voor het opnemen en afspelen van geluid. Dat kan met hetzelfde hierboven voorgestelde toestel (inspreken via de grote hoorn). De fonograaf verschilt in die zin van latere pick-ups doordat het geluid komt van een metalen cilinder in plaats van een platte plaat (deze laatste veel gemakkelijker om te reproduceren). Om de met tinfolie (later bijenwas) overtrokken cilinder loopt een groef. Als deze draaide, liep er een naald in de groef die de diepte-oneffenheidjes in de folie opving. Deze werden mechanisch omgezet in geluid, dat uit de luidspreker kwam. Met een tweede naald kon dezelfde fonograaf ook opnemen (1877).
Voor de geïnteresseerden: in de bib van De Panne is een boekje “Thomas Edison : uitvinder van de moderne wereld”. Dit heb ik verleden jaar gelezen. Een echte aanrader, zeer boeiend Referentie>>>

Een zeer boeiende ruimte

In dezelfde ruimte kunt u nog meerdere  beroemde uitvindingen bewonderen. o.a, een meubel met 4 stethoscopen waar je een muntje moet insteken om met 4 terzeldertijd naar muziek te luisteren, zie “Coin for Play” van de Pacific Phonograph (1889).

Alles wordt zeer professioneel 4-talig uitgelegd. Dit museum mikt duidelijk internationaal.

Merk op: geldinworp, telefoonachtige kiezer en zwart bordje

En zo zien we langzaam de jukebox geboren worden oorspronkelijk  vervaardigd door en voor zwarte Afro-Amerikaanse katoenarbeiders (1930). (“Jook” in het Creools is rumoerig of rommelig)
Aan iedere Jukebox staat een bordje. Vele zijn nog zwart maar dr. Frans Buyse is naarstig bezig met het verhaal van ieder jukebox te schrijven (veel werk).

Er is zelfs een model waar de luisteraar via een rond gat in de voorruit zelf de platen uit het platenrek moet nemen en opleggen. Het gat heeft wel een diameter die kleiner is dan de platen zodat men de platen niet naar huis kon nemen. Subliem!
Ik heb nog veel meer foto’s genomen, maar zal er niet teveel publiceren zoniet zou ik teveel  “verklappen” over het museum. Mijn bedoeling hier is alleen maar aan te tonen dat het museum meer is dan alleen maar een collectie van naast elkaar gestelde jukeboxen. Het is een verhaal door de geschiedenis van de muziek.
Dan komen we in 2 hoofdzalen op de eerste verdieping waar vele jukeboxen opgesteld zijn zoals wij ze hebben weten opkomen in de jaren 1950 (er is een tweedehands electrisch trapliftje met assistentie van rolstoelgebruikers mogelijk van de kassamadam).

Ongelooflijk hoe in de periode 1950 tot 1960 de mechanismen en de vormgeving razendsnel geëvolueerd is. De vraag werd plots enorm, niet alleen in Amerika maar de juke box kwam ook voor het eerst overgewaaid naar Europa. Wie van de oudere Pannenoars herinnert zich niet de vele danszalen aan “De Mol” alle met een onontbeerlijke jukebox. Een onvermijdelijke  jeugdherinnering voor mij (ik ben van 1943). De eerste danspasje. De jongens waren verlegen maar de meisjes trokken ons naar de danspiste. Die konden precies veel vroeger dansen.????

Video hieronder openklikken

De stichting van “Palais du Picon” in gebeurd in 1937 door Eugène et Fernande Blondeel. Dan waren aan de Franse kant van de grens een 10 tal drankgelegenheden omdat er in België strenge regelementeringen waren op het gebruik van alcohol. De meeste klanten waren bijgevolg Belgen en de Bray-Dunenaars waren eerder ongewenst. In de jaren 60 is dat veranderd en de “Palais de Picon” werd een echt grensoverschrijdend adres bezocht door iedereen. Roland en Christiane Marteel hebben het café opengehouden van 1988 tot 1993.

Foto van de vernissage met dr. Frans Buyse in het midden. Foto: HLN- Benny Proot

In het artikel onder bovenstaande foto laat de nieuwe schepen Cindy Verbrugge zich enigszins negatief uit over dit initiatief (Cindy wordt de nieuwe schepen van Cultuur en Toerisme vanaf 2 januari 2019). Lees>>>

Ze betwijfelt de kansen voor dit project, die ze nu zelf zal mogen “verkopen”.
Het is niet actueel dat er maar 2 gidsen zouden zijn (eerste opleiding was zaterdag).
Is wel toegankelijk voor rolstoelgebruikers, niet via lift, maar via stoellift (assistentie mogelijk vanaf de nabijgelegen kassa).
Bijna alle jukeboxen kunnen spelen maar de bezoekers mogen ze logischerwijze niet zelf bedienen. Vele zijn kwetsbaar en moeten door de gids bediend worden.
Voor de jeugd wordt in de kelder een “scratch-installatie”(?) gepland waar ze zich zullen kunnen oefenen.
Toch niet erg dat de eigenaar op het bovenverdieping door het museum moet als hij naar buiten wil.
Parking in overvloed op het nieuwe Marktplein.
Hetaanvankelijk geplande cafetaria werd door de eigenaar uitgesloten op vraag van de horeca. Is nu “verholpen” door een drankbonnetje van 2 € bij de 10 omliggende brasserieën + 1 patisserie. Nogthans schikt de ingangsruimte technisch voor een kleine bar.
Er zijn genoeg ideeën om het museum nog meer interactief te maken. Men denkt ook aan sessies voor dj’s of vertelavonden. Te betreuren beginattitude van de schepen.

Space Age ruimte (1957-1967)

Wat verder in het parcours is een speciaal zaaltje voor de fameuze “Spoetnik jukebox”. Erachter nog een zaaltje met nog zeer unieke modellen o.a. meerdere Belgische jukeboxen van Barco (na WO II).

Zaaltje met bedieningskastjes (naam vergeten)

In de kelder worden we overstelpt door een uitgebreide radiocollectie (volledige collectie is 500 radio’s)

Dit zijn toch juweeltjes

Een unieke verwijzing naar Marconi

Premiere was vanuit De Panne

In dit gedeelte van de morsegeschiedenis zal zeker een stukje moeten toegevoegd worden over De Panne. Op 10 november 1900 zijn we in het wereldnieuws gekomen ingevolge de allereerste morse uitzending door Marconi tussen het vaste land en de eerste luxemailboot “Princesse Clémentine”. Het is een schande voor ons erfgoed dat deze villa Les Pavots pas gesloopt werd in 2008.
Lees op DE BLIEDEMAKER>>> 

Zie ook foto’s in de expo “De Zeedijk van De Panne in de Belle Epoque” welke nog loopt in het gemeentehuis t/m 19 januari 1919

Er is nog meer te zien in de kelder, o.a. een actieve werkplaats om jukeboxen te herstellen
(men zoekt nog amateurs om zich daar uit te leven. Materiaal genoeg)


Hier zal de jeugd zich kunnen oefenen op een scratch installatie (nog niet geïnstalleerd)

Hieronder nog enkele willekeurige foto’s om de “goesting tot bezoek” aan te wakkeren.

Den ingangsruimte

We hopen dus dat dank zij dit prachtig museum deze unieke collectie van Geert Olieu uit Menen  tezamen blijft en alzo voor het nageslacht bewaard wordt.
JE BEZOEK AAN DIT MUSEUM ZORGT ERVOOR DAT DEZE UNIEKE COLLECTIE NOG EEN LANGE TIJD COMPLEET ZAL BLIJVEN.
Dank aan het gemeentebestuur van De Panne en meer bepaald aan schepen dr. Frans Buyse om dit Erfgoed in de belangstelling te brengen.

Santé in 1 van de 10 cafés in de omgeving. Deze zullen na een jaar een duidelijk beeld hebben over de positieve en ook de negatieve kritiek van de bezoekers. Bijsturing steeds mogelijk.

En we mogen niet vergeten ook bekendheid te maken voor het “Nostalgisch Museum” dat De Panne reeds lange tijd rijk is Lees>>>
(open iedere laatste zaterdag van de maand in de namiddag. Entree: je geeft wat je wilt)

 

Over DE BLIEDEMAKER

"Teruggespoelde" echte Pannenoar sinds 1993. Vroeger burgerlijk ingenieur bij ELECTRABEL, nu zelfstandig natuurgids. Het e-mail krantje DE BLIEDEMAKER is gestart in september 2005
Dit bericht werd geplaatst in Erfgoed, Kunst, Toerisme. Bookmark de permalink .

5 reacties op Donderdag opent het Jukeboxmuseum (deel 2 van 2)

  1. Thérèse Schoolaert zegt:

    Dank je wel José voor de duidelijke uitleg. Dankzij jou verslag krijg ik goesting om het museum te bezoeken.

    Groetjes,

    Thérèse Schoolaert

    Verstuurd vanaf mijn iPad

    >

  2. Herman De Maeyer zegt:

    Gisteren het museum bezocht. In één woord prachtig!

  3. Patrick zegt:

    En hoe moet het nu verder met dit Prachtige museum dat maar 2 weken te bezoeken is geweest.

    Het ligt er zielig bij de laatste maanden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.