Ode aan een groot architect: Louis Legein: Deel 2/2

Deze dubbelvilla zal binnenkort gerestaureerd worden (althans het rechtse deel)

Op donderdag 1 augustus 2019 werd de expo over onze Pannese architect Louis Legein feestelijk geopend. Niettegenstaande de “Night of the Proms” te Koksijde was de opkomst vrij behoorlijk.

ir. Louis Burki met naast hem Cindy Verbrugge schepen van o.a. Cultuur.

Het initiatief voor deze tentoonstelling kwam van ir. Louis Burki die bij het nieuw schepencollege aangedrongen had om zijn jongste grootoom: nl architect Louis Legein  in de kijker te stellen. Hij was maar 11 jaar ouder dan Louis zijn vader. Als wees is Louis Burki zijn vader opgevangen door de moeder van Louis Legein nl. Sophia Decrop. Ze zijn zij dus grotendeels samen opgegroeid. Vandaar de nauwe band met zijn “nonkel Louis”.
Natuurlijk kon Louis het niet nalaten om een paar anecdotes te vertellen over Louis.

Jeanine Callaert

Jeanine, de moeder van de nieuwe schepen Nicolas Luyssen van o.a. Erfgoed kon ook enkele souvenirs vertellen over haar bureauwerk bij architect Louis.

Prof. Dirk De Meyer

De hoofdbijdrage werd verzorgd door gastspreker prof. dr. ir. arch. Dirk De Meyer van de Universiteit Gent. Zijn 3 aandachtspunten voor De Panne waren zeer treffend.

Hieronder een korte samenvatting.

“….3 redenen waarom ik deze tentoonstelling belangrijk vind:

1. Het toont een oeuvre dat niet de Belgische architectuurgeschiedenis gehaald heeft maar dat op zijn minst een lokaal belang heeft in het verwerken van nieuwe, meer avant-garde tendenzen tot een soort ‘zacht modernisme’ dat zeer bepalend geweest is voor een specifieke balneaire atmosfeer, niet alleen in De Panne maar ook daarbuiten. (cf. het belang van de hoevestijl van de Vierins in de omgeving van Brugge en Knokke).

2. Het is ontzettend belangrijk om de aandacht te trekken op dit soort van kwetsbaar patrimonium. Ten opzichte van de ‘echte’ monumenten die bescherming genieten en derhalve gerestaureerd worden zijn deze ‘kleine’ monumenten vaak vogelvrij (niet alleen voor sloop, maar ook voor kwaliteitsloze ‘renovaties’. Ze zijn niettemin van cruciaal belang voor de atmosfeer van een plaats, hier een badplaats. In het geval van arch. Legein is dat bovendien zo door de omvang van zijn oeuvre. zijn Art Deco ensembles zijn fragiel én een troef. Er zijn weinig plaatsen aan de kust waar zo’n ensemble nog bestaat en bijdraagt tot de kwaliteit van de dagelijkse beleving en tot een toeristisch potentieel.

3. Deze tentoonstelling is in de derde plaats belangrijk omdat zij de vinger legt op iets cruciaals: het ambitieniveau op vlak van architecturale kwaliteit — niet alleen bij de architect, maar ook bij de lokale beleidsvoerders en administratie. Het oeuvre van Legein toont dat overigens aan: na de Tweede Wereldoorlog schiet zijn ambitie pijlsnel naar beneden, parallel met een louter mercantiele interesse in het bouwen (en dan druk ik het vriendelijk uit), ook bij de politici, het beleid..

HET IS MIJN HOOP DAT DE INSPANNING ACHTER DEZE TENTOONSTELLING KAN BIJDRAGEN TOT TWEE ESSENTIËLE ZAKEN:

  • ENERZIJDS:  een verhoogde ambitie voor het behoud van het bestaand waardevol patrimonium, zoals dat eerder in de Dumontwijk gebeurd is; en
  • ANDERZIJDS: het ontwikkelen van een nieuw toekomstig waardevol patrimonium dat op zijn minst vergelijkbare ambities en kwaliteiten aan de dag legt als die in het interbellum oeuvre van  Louis Legein.
    ….”

Na zo’n toespraak zou iedereen moeten overtuigd zijn van de nog vele waardevolle architectuurpareltjes in De Panne. Hiervoor moet een duidelijk beleid opgesteld worden niet alleen voor de behoud van deze pareltjes maar ook om bij nieuwe bouwvergunningen veel belang te hechten aan de archittecturale kwaliteit (vb te Koksijde de tweejaarlijkse  architectuurprijs).
Een goed onderhouden architectuurpatrimonium kan een aantrekkingskracht zijn om eigenaars aan te trekken. Dit is reeds zo grotendeels in de Dumontwijk. Deze keuze betekent hoge aankoopprijzen en zeker taboe voor sociale appartementen. Het eerste ontwerp van ‘GRUP Dumontwijk’ dat geïnspireerd was op het ‘BPA van de Concessie van De Haan’ sloot sociale appartementen volledig uit (dit GRUP werd nooit geofficialiseerd).
Dit heeft natuurlijk als gevolg dat de aankoop van woningen, restauratie en verwarming  te kostelijk wordt voor jonge gezinnen. Maar het is een keuze die duidelijk moet gemaakt worden. Willen we verder architecturaal geïnteresseerde eigenaars  in het residentiële wijken van De Panne Bad of de prijzen laten dalen voor meer permanente bewoning met kinderen?
Het huidig bouwkundig patrimonium in De Panne kan een verdere basis zijn voor een unieke badplaats waarvan de toeristische return zeer groot kan zijn.
Uit de voordracht en de discussie achteraf bleek dat het hoog tijd is om hierover een degelijk boek te publiceren (cf Koksijde een bewogen architectuurgeschiedenis (2006) en Le Charme de Wimereux (2014)).
Spijtig waren de politiekers en ambtenaren van het stedenbouwkundig beleid niet aanwezig op de toespraak.

Elly Annys van de Dienst Cultuur, Cultuurcoördinator Geert Vanthuyne onder het toeziend oog van de schepen

Elly Annys ontvangt ten speciale titel een fles van haar baas voor haar buitengewone creativiteit in deze tentoonstelling. Elly neemt ook het woord.

Schepen Cindy, Elly, Geert en Wim (villa ..)

Dan was het aan schepen Cindy Verbrugge om de vele medewerkers te bedanken en de tentoonstelling officieel te openen

Schepen Cindy

Nog enkele beelden van het publiek

Links Annemarie Delapierre die in 1982 de eerste inventaris opgesteld heeft van de mooie gebouwen in De Panne. Deze lijst is reeds fel ingekort.

Noël Hoste, Nicolas Luyssen, Dina Nevens , Dirk De Meyer, Cindy Verbrugge, Elly Annys, Louis Burki, Jose Decoussemaeker, Geert Vanthuyne. Foto: Henri Lewmineur

Voor de tentoonstelling: lees vorige DE BLIEDEMAKER>>>>>

Van het persoonlijke leven van de architect Louis Legein is weinig bekend. Toch hier één en ander>>>>

Over DE BLIEDEMAKER

"Teruggespoelde" echte Pannenoar sinds 1993. Vroeger burgerlijk ingenieur bij ELECTRABEL, nu zelfstandig natuurgids. Het e-mail krantje DE BLIEDEMAKER is gestart in september 2005
Dit bericht werd geplaatst in Achitectuur, Erfgoed. Bookmark de permalink .

4 reacties op Ode aan een groot architect: Louis Legein: Deel 2/2

  1. louis burki zegt:

    Beste José,
    Louis Legein was niet mijn overgrootvader maar jongste grootoom. Hij was maar 11 jaar ouder dan mijn vader. En als wees is mijn vader opgevangen door de moeder van Louis’ Sophia Decrop. en zijn zij dus grotendeels samen opgegroeid. Van daar de nauwe band met “nonkel Louis.
    Verder gefeliciteerd met het artikel.

    Louis Burki

  2. piet verstraete zegt:

    Volgens mijn archieven zou die viswinkel van moeder Decrop geweest zijn waar later coiffeur André zijn gerenommeerde kapperszaak had.

  3. Guido Rappé zegt:

    Dag José
    Bij het portret van Louis Legein vraag je je in deel 1 af wie de schilder is. Ik vermoed dat dat Jos Van Belleghem (Beernem, 1894 – Veune, 1970) is.
    Aan allen proficiat met dit mooi initiatief.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.