Deelfietsen in De Panne

De volledige site van Jacqueline Vandenhende is veranderd naar een moderne layout.
Dezelfde hoofd-URL nl www.depannetheek.be (de deel-URL’s zijn natuurlijk alle gewijzigd).
Is een enorm werk geweest. Jaqueline is nog sommige oudere foto’s aan het vervangen door beter gescande foto’s.

op h

Sinds begin november 2019 zien we ze ook in De Panne: de deelfietsen. In ALLE grote steden is dit vooral de laatste 2 jaar een ongelooflijk succes. Meestal felgekleurde fietsen als stadsfietsen.
Is daar ook een behoefte aan in onze Westkust?

Wat heb je daarvoor nodig? Een app op jouw smartphone en een beetje fysiek want het zijn (nog) geen elektrische tweewielers

1. Deelfietsen De Panne-Veurne-Koksijde met Europese subsidies
Drie aangrenzend Westhoek gemeenten hebben met Europese steun zestig deelfietsen aangekocht via Arizona uit De Panne en Rodeo uit Koksijde. Die staan sinds 11 november 2019 aan de treinstations van De Panne, Koksijde en Veurne, in het stadspark van Veurne, het casino van Koksijde en het marktplein van De Panne.
Het werkt bijzonder eenvoudig en is heel handig om je op een leuke en duurzame manier te verplaatsen.
Je downloadt de mobit-app en door de QR-code op het stuur in te scannen kun je het slot openen (dus smartphone met internet verbinding nodig). De fiets kun je gebruiken zo lang je wil, maar uiteindelijk moet je ze wel terugbrengen op één van de huidige 6 deelfiets-parkings (later meer?). Tot oktober 2020 kan iedereen deze fietsen gratis gebruiken. Je hoeft alleen een account te openen en hierop een waarborg van 29 euro te storten. Bij het stoppen van je account krijgt je de waarborg terug. Laat je de deelfiets gewoon ergens rondslingeren en breng je hem niet terug naar 1 van de 6 plaatsen, dan gaat er wel 10 € af van uw waarborg.
Via de app kun je zien welke route je hebt gevolgd, hoeveel kilometers je hebt gereden, hoeveel CO² je hebt bespaard en zelfs hoeveel calorieën je hebt verbruikt per rit. Je kan er ook mee eventuele problemen aan de fiets mee signaleren.
Er zijn tot op heden ongeveer 200 fietsers die voor De Panne-Veurne-Koksijde een account aangemaakt hebben.
Dit systeem is ingeschreven in de meerjarenplan van de gemeente De Panne (50.000 € de eerste 3 jaar en 20.000 € de laatste 3 jaar)

Beter systeem om de fietsen in 1 rij te plaatsen

“mobit” op Markt te De Panne,

2. Wat zijn de voordelen van deelfietsen?
Dat wou ikzelf ook weten en daarom heb ik me direct aangesloten bij dit systeem van “mobit”.
Hoe komt het dat deze systemen zo’n groot succes hebben in alle grote steden? (ook in Oostende en Duinkerke). Het eerste deelfietsensysteem met de rode fietsen van VELO ging reeds in 2011 van start in Antwerpen. Vandaag worden alle districten van Antwerpen bediend via bijna 290 verdeelstations en 3.600 fietsen. In heel het Brusselse gewest zijn er 360 stations en 5.000 fietsen.

2.1. Als aanvulling voor gebruikers van het Openbaar Vervoer (“natransport” genoemd of “the first and last mile”).
In Nederland is het fietsgebruik voor “natransport OV” een echt succes, met een aandeel van 12% in het natransport (tegenover 5,6% procent in België). De deelfiets geeft de reizigers extra flexibiliteit, het verhoogt de actieradius vanaf het station en versnelt de aankomsttijd op bestemming. Nuttig aan de bushaltes en stations die hierdoor uitgroeien tot veel gebruikte  “mobiliteitspunten”.
De treinverbinding met Gent en de DK-bus verbinding met Duinkerke komen helaas niet tot in het CENTRUM van onze toeristische badplaatsen. Vandaar dat deelfietsen aan de stations nuttig zijn voor toeristen, studenten en ook voor werknemers aan de kust.
Voorbeeld: een kotstudent die voor het WE met de trein van Gent komt kan direct zo’n deelfiets nemen en het WE laten staan op de Markt van De Panne. Nu puilt de fietsparking aan het station  te Adinkerke uit door veel te veel onbenutte (of zelfs verlaten) fietsen.
Voor de bewoners in Adinkerke is een fietstochtje naar de bib (in de toekomst in de Sint Pieterskerk) een aanlokkelijke mogelijkheid.
Ook te ondersteunen door de horeca-werkgevers om personeel aan te trekken vanuit het binnenland of Duinkerke.
Omgekeerd is het voor senioren interessant om voor een dagje trein een seniorenbiljet te bestellen van 6,8 €/dag (via app NMBS) maar om de heen- en terug naar het station te doen met een deelfiets vanop het Marktplein.
Ook reizigers die met bus 56 of belbus 57 van Veurne/Ieper naar De Panne Markt komen kunnen daar het laatste gedeelte van hun verplaatsing doen met een deelfiets (alhoewel hier een probleem omdat deze bussen niet meer terugrijden via de Markt. Maar dat is een ander probleem waarop DE BLIEDEMAKER reeds meermaals op gewezen heeft).
Ook zeer praktisch voor marktbewoners om naar de halte “centrum” van de tram te fietsen.
De deelfiets moet dus gezien worden als een volwaardig onderdeel van het openbaar vervoer. De deelfiets vergroot de actieradius en de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer.

2.1. Verplaatsingen binnen de gemeenten
Zo’n kleine verplaatsingen zijn ingevolge afstand en tijd sowieso ook aantrekkelijk om met de fiets af te leggen. Maar niet iedereen heeft nog zijn oude fiets (ook hebben oudere appartementsgebouwen veelal geen eigen fietsstalling). Om mensen opnieuw te laten kennis maken met de fiets is dat een vanzelfsprekende oplossing. Geen zorgen en zeer betaalbaar.
Ook hier kan een combinatie met openbaar vervoer nuttig zijn: vb met de fiets met felle rugwind van de Markt naar Koksijde, fiets laten staan aan de berging naast het casino en terugkeren met de tram of omgekeerd.Ofwel eentaartje gaan halen in de nieuwe bakkerij Helvetia aan de Oosthoek. Ofwel een joggingetje op de Zeedijk aan de Ster der Zee.

2.3 Toeristische fietstocht in de Westhoek en Frans Vlaanderen
De vrijdagavond zie je op de E40 veel auto’s richting kust met fietsen achteraan. Na een WE of een week rijden ze in omgekeerde richting opnieuw met al die bagage. Waarom niet gewoonweg hier een deelfiets nemen? Geen gevaarlijke rit op de autostrade en aan de kust geen problemen om uw fiets te stallen. Zorgeloze vakantie.
Mooie toeristische fietspaden worden bewegwijzerd evenals fietsknooppuntenroute.
Fietsinspiratie>>
Ook binnenkort zal men veilig kunnen fietsen richting Duinkerke via de “Voie Verte”
en de vernieuwde Duinhoekstraat met zijn brede fietspaden.

3. Eigen deelfiets-ervaring
Na ruim 2 maanden heb ik meer dan 30 verplaatsingen gereden met dit deelfietsensysteem (niet alleen in de dorpskom van De Panne maar ook naar Adinkerke, de Duinpanne (De Nachtegaal) en Koksijde. Lees mijn rittenboek>>>
De fietsen rijden zeer prettig en zijn goed uitgerust (3 goed gekozen versnellingen, zaalhoogte gemakkelijk bij te stellen, automatisch licht met achterlicht dat tijdje blijft branden bij stilstand aan een rood licht).
Ik gebruik ze bijna dagelijks om een “toertje van De Panne” te doen. Het grote voordeel is dat er een hub is rechtover mijn deur nl MARKT (achter de bushalte Markt)Mijn elektrische fiets staat nu binnen in de garage. Voor kleine verplaatsingen heb ik die niet nodig.
Het ontgrendelen en afsluiten van een mobi-fiets is uiterst eenvoudig. (QR code op het stuur scannen met smartphone en na 10 seconden springt het slimme wielslot open. Bij pauze of beëindigen rit gewoon het slot toe duwen)
Alhoewel de hub Markt gelegen is aan de bushalte naar Veurne (56  en 58) zie ik daar weinig busreizigers uit Veurne een deelfiets ontlenen. Dit is niet verwonderlijk want een busreiziger die naar De Panne komt kan de deelfiets niet meer terugbrengen naar een halte richting Veurne (vb Esplanade of Koningsplein). Om te beantwoorden aan verlengde bus naar Veurne zou dus op 1 van deze 2 plaatsen ook een hub moeten zijn. Dan best op het rondpunt aan de Esplanade zodanig dat ook de vele tweedeverblijvers in deze zone een gemakkelijke fietsverbinding hebben met het commercieel centrum van De Panne. Dit zou een grote meerwaarde zijn voor de vele buildings aan de Dynastielaan en de Esplanade. Wel zou er in dit geval wat meer openbare fietsparking moeten voorzien worden aan de 3 grootwarenhuizen in de Zeelaan-Bad (alhoewel mogelijk op het Marktplein. Deze week werden fietstallingen bijgebouwd ter hoogte van het oude RTT gebouw). Het is immers in het hoogseizoen moeilijk om boodschappen te doen in De Panne centrum met de wagen niettegenstaande het verbeterd parkeersysteem.
We zouden meer “groene fietsen” moeten zien rondrijden in onze toeristische gemeente.

Scannen aan stuur

Elektrisch-mechanisch fietsslot

Zonnepaneeltje voor internetverbinding. Deze fiets heeft geen bagagerekje.

4. Hoe eenvoudig is dat?
Een fiets lenen gebeurt nu niet meer via een abonnementskaart maar met alle nieuwe slimme systemen doen beroep op een smartphone-app. Eerst zoek je een beschikbare fiets op de wegenkaart met uw app. Bij de fiets aangekomen hoeft u alleen maar de  QR-code te scannen. Direct hoor je een eerste ontvangst-bib door de fiets en ongeveer 10 seconde later een tweede bib wanner het wielslot opent. De fiets achterlaten en vergrendelen doe je in één van de ‘drop zones’ , dus niet nodig terug de keren naar het vertrekstation.
De fietsen zijn voorzien van een GPS tracker met dubbel voordeel.
De uitbater kan zijn gestolen fietsen terugvinden en heeft ook statistische data over het gebruik van zijn systeem.
De  fietser kan op zijn app duidelijk zien waar hij aan het fietsen is en verkrijgt bij het afsluiten van de app een rapportje op zijn smartphone met een track van de afgelegde route met km en uitgespaarde g CO2 t.o.v. auto.
Pauze of beëindigen fietstocht gewoon door toe duwen van een “slim” mechanisch slot aan het achterwiel.
De verrekening gebeurt via het account (nog gratis tot oktober om het hier te introduceren).

Het enig vervelende is dat je eenmalig een mobitaccount moet openen op de website van mobit.be en een waarborg storten van 29€ evenals een credit van minuut 5 € (bij het deactiveren van een mobit-inschrijving wordt de waarborg en het resterende credit teruggestort).
Alhoewel de eerste maanden gratis zijn moet je toch geld opladen om het systeem te gebruiken.

Door het feit dat het gesubsidieerd is door Interreg zullen er ook afspraken gemaakt MOETEN worden met het bestaande DK-fietssysteem te Duinkerke. Daar zijn de deelfietsen een enorm succes en gesponsord door de DK bussen, die op hun beurt gesponsord zijn door de industrie (via mobiliteitstaks)

5. Andere succesvolle deelfietsystemen in België
Het systeem van de “free floating” deelfietsen is in België meestal vermeden via een streng vergunningskader. In verschillende West-Europese steden leidt dat tot overlast. Nederlanders bedachten zelfs de naam ‘strooifietsen’ omdat ze er overal werden gedumpt. In sommige steden werden ze al verboden.

De fietsen mogen dus niet zomaar in de stad worden rondgestrooid, maar moeten in zogenaamde “hubs”. Via de individuele gps-trackers wordt bijgehouden welke hubs volzet zijn. Kapotte fietsen worden hersteld ( in De Panne door Arizona. Probleem door te sturen via de mobit app). Daarbovenop controleert een “shepherd” of de fietsen correct zijn gestald.
Fietsdeelsysteem “mobit” bestaat in Antwerpen, Mechelen, Hasselt en Genk.

Ook de NMBS heeft een eigen fietsdeelsysteem, Blue-Bike, al gaat het eerder om een huursysteem dat meer gericht is op de pendelaar. Met een kaart kan je aan een fietspunt een fiets ontlenen, die je binnen de 24 uur terug moet brengen naar dezelfde locatie. Oostende, Poperinge en Ieper zijn de dichtste stations die daarvan voorzien zijn. 

Wat Velo is voor Antwerpen, is Villo! voor Brussel. Je neemt een fiets in het ene station, en laat hem achter in een ander. Ook bij Villo! te Brussel kan je ofwel een fiets huren via een abonnement of met een dag- of weekpas.

Villo!

Photo News Villo!

Scooty
Naast fietsen kan je in Antwerpen en Brussel sinds vorig jaar ook elektrische scooters uitlenen. Het concept is ongeveer gelijk aan dat van “mobit”: je registreert je, zoekt via de smartphone-app een scooter op de kaart, reserveert er eentje en je kan vertrekken. In de scooter liggen twee helmen die je kan gebruiken.
Scooty is beschikbaar in Brussel en Antwerpen. Je mag er overal mee rondrijden, maar moet hem wel achterlaten in de ‘rode zone’, die niet de hele stad omvat. In Antwerpen beschikt Scooty nu over 75 scooters, maar het bedrijf mag binnenkort uitbreiden naar 200.

Scooty.

Klaas De Scheirder Scooty.

Swapfiets
Een andere eend in de bijt is het van oorsprong Nederlandse Swapfiets. Het is geen echt fietsdeelsysteem, aangezien je je eigen fiets krijgt met zeven versnellingen, dubbel slot, verlichting en diefstalverzekering. Bij een defect komt er binnen de twaalf uur een fietsenmaker ter plaatse en wordt de fiets hersteld of vervangen.
Swapfiets is gelanceerd in Leuven, maar nu ook in Antwerpen en Leuven beschikbaar.

Swapfiets.

Foto Swapfiets Swapfiets.

Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen en welke dienst je het beste kiest, hangt dan ook erg van je profiel af. Wie vaak een deelfiets gebruikt voor korte ritten, is in Antwerpen bijvoorbeeld misschien het beste af met een Velo-abonnement. Dan betaal je 49 euro per jaar, en zolang je niet langer dan een halfuur fietst, geen cent meer.
Waar Velo niet beschikbaar is, of wanneer je niet zo vaak een deelfiets nodig hebt, komen Cloudbike en Mobit dan weer in beeld. Je hoeft geen abonnement te betalen en betaalt gewoon voor je verbruik.
Een iets duurdere optie is Swapfiets, maar het voordeel is dan weer dat je altijd jouw eigen fiets tot je beschikking hebt, bovendien met de garantie dat hij altijd in orde is.

6. Conclusie
Deelfietsen is dus niet nieuw en heeft veel succes in de steden. Hopelijk ook in de verre Westkust. Zeker de moeite om het te proberen.
Vandaar ook de suggestie om aan te sluiten en te testen, zeker nu het nog gratis is. Het zou een gemiste kans zijn om dit mooi systeem te laten voorbijgaan.
Mijn opmerkingen zijn zeer beperkt:
1. Voor De Panne een minimum 1 extra hub voorzien aan het rondpunt Esplanade (eventueel ook gemeentehuis??)
2. Iets te voorzien voor fietshelmen??
3. Beter systeem voor opbergen fietsen (vb. gewoon fietsrek).

Ook nuttig voor gemeentepersoneel, politie en GAS-ambtenaren

Mijn persoonlijke ervaring is dus zeer positief. Goeie aanvulling van mijn elektrische fiets nu in garage. 

RECLAME

Over DE BLIEDEMAKER

"Teruggespoelde" echte Pannenoar sinds 1993. Vroeger burgerlijk ingenieur bij ELECTRABEL, nu zelfstandig natuurgids. Het e-mail krantje DE BLIEDEMAKER is gestart in september 2005
Dit bericht werd geplaatst in Varia. Bookmark de permalink .

3 reacties op Deelfietsen in De Panne

  1. Jan Slootmaekers zegt:

    Die deelfietsen aan de kust heeft volgens mij geen zin. De bewoners die graag fietsen hebben een fiets en toeristen hebben keuze genoeg op de dijk om fietsen te huren. Autodelen zou veel logischer zijn voor bewoners die weinig hun wagen gebruiken. De gemeente heeft een wagen om te delen en is interessant voor korte afstand maar vreselijk duur voor langere afstanden.

  2. dienst Lokale Economie zegt:

    Bedankt Jose voor de mooie uiteenzetting!

  3. Johny Recour zegt:

    Prachtig initiatief maar bij gebrek aan burgerzin en respect vanwege sommige mensen, hoelang zal
    het duren, zeker als grensgemeente ? In sommige steden wordt overwogen het deelfietsen stop te zetten. In Londen kennen de gebruikers ondertussen al lang geen verkeerslichten meer laat staan
    voetgangers. En Parijs is nog veel erger want daar rijden ze met hun gratis speed elec step op de voetpaden, gooien die voor je neus op de grond en trappen het af. Zal De Panne een systeem inbouwen om de identiteit van de ontlener/gebruiker te achterhalen ? De verhuurders van go-carts en billekarren moeten nu al zelf op speurtocht gaan om hun toestellen te recupereren. Woorden wekken en voorbeelden trekken, maar zijn de gevolgen in andere steden al nagegaan ? Uitstekend voor de eerlijke plichtsbewuste milieubewuste burger en hoe meer hoe liever.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.