Ditjes en Datjes

Pad tussen VNR De Westhoek en het Calmeynbos

Maandag 9 maart 2020 was er ’s morgens de ANB gidsen-bijeenkomst en ’s avonds de gemeenteraad. (ANB=Agentschap voor Natuur en Bos)
Hieronder enkele notities.

Schapen in de Dune Fossile van Ghyvelde

1. Natuur
De ANB boswachter Johan Lamaire heeft de natuurgidsen uitgenodigd voor zijn jaarlijks “infomoment” over ons natuurreservaat “De Duinen en de Bossen van De Panne. Wat zijn de recentste ontwikkelingen en wat zijn de laatste nieuwtjes?
Een 40-tal natuurgidsen waren aanwezig evenals eerste schepen Wim Janssens.

– de schapenbegrazing in de Houtsaegerduinen levert goede resultaten op. De kudde is er niet altijd. De kudde zou uitgebreid worden van 60 naar maximum 120 schapen. Ook geiten zouden toegevoegd worden. Via een verplaatsbare elektrische omheining kunnen de graaszones gemakkelijk verplaatst worden. Eventueel zouden die schapen zich ook kunnen verplaatsen naar het Westhoekreservaat (nieuwe toeristische attractie door de straten van De Panne? ☺️☺️).

– het aantal ezels (nu een 20-tal) in de Houtaegerduinen zal geleidelijk afgebouwd worden maar vervangen worden door een meer agressieve begrazing met grote koeien (cf de goeie resultaten in het Westhoekreservaat).

– Na de slimme Konikpaardjes hebben later ook de koeien, de Schotse hooglanders, de verbindingscorridor gevonden tussen de Noordelijke en Zuidelijke graaszones in het VNR De Westhoek. Dus het graasgebied is nu zeer uitgestrekt zodat 2 kuddes paarden mogelijk zijn. Ook positieve effecten in het beheer en verspreiden van zaden. Johan is tevreden.

De rode pijltjes duiden de verbindingscorridors aan

– In de Dune Fossile en in Cabour is de konijnenpopulatie sterk ontwikkeld. De effecten zijn duidelijk te zien. Te Ghyvelde komen opnieuw witte duinen zichtbaar. De Franse natuurbeheerders zullen proberen konijnenfamilies te verplaatsen van de Dune Fossile naar de Dune du Perroquet (vangen met fretten en netten aan de konijnenpijpen). De Belgische collega’s volgen dat met veel belangstelling. Tegenwoordig lijken de konijnen  meer resistent te zijn tegen de 2 grote konijnen-virusziekten: de myxomatose en later de bloedziekte VHS(RDH).

Effecten konijnen in de Dune Fossile.

– In Knokke werden in de jaren 2010-2011 grote herstelwerken uitgevoerd in de Zwinstreek. Helaas is de rugstreeppad er nooit gekomen in tegenstelling met het VNR De Westhoek. Bij gebrek aan spontane rekolonisatie en doordat de soort niet meer in de regio voorkomt is de herintroductie met het oog op het ontwikkelen van een duurzame populatie bezig. Hiervoor werden eisnoeren verzameld aan de Westkust die vervolgens werden opgekweekt in aquaria. Nu worden de bijna duizenden jonge padjes uitgezet in de Zwinduinen en -polders. Men hoopt op een blijvende populatie. Duimen maar…
De Panne zal dus Knokke bevruchten.

Mahonie of mahonia is een giftige, groenblijvende struik die behoort tot de berberisfamilie (Berberidaceae). De plant wordt ook wel druifstruik genoemd. Naast de wilde vorm bestaan er ook veel cultivars, die gebruikt worden voor sierdoeleinden.

– De beheerswerken in de Houtsaegerduinen is sinds het opstellen van het eerste natuurbeheersplan rond de jaren 1995 een lange tijd geen prioriteit geweest. Sinds het nieuw beheersplan van 2012 is er een kentering. Een reeks duinpannen werden terug herstelt (vb de Marktpanne) en de eerste 800 m van het Ringpad werd geopend. Een groot probleem is de massale verbossing door de esdoorn en ook de invasie van de Mahonie-struik vanuit de tuinen van de omwonenden (de Mahonia aquifolium, synoniem: Berberis aquifolium een mooie groenblijvende Aziatische struik). Kleine acties hebben weinig succes opgeleverd zodat men nu grote middelen zal inzetten om deze uit te roeien. Na een inventarisatie met een drone zullen hiervoor helaas grote machines moeten ingezet worden om de wortels in de diepte te bestrijden.
Ook voor de esdoorn. Doet men dat niet dan worden de Houtsaegerduinen in korte tijd een bos. Na deze actie zal een “veilige lijst” opgesteld worden van tuinplanten die zich niet explosief in de wilde natuur verspreiden (zoals de wilde mahonie. Er zijn cultivars van deze plant die ook mooi zijn maar niet expansief. Zo’n lijst zal aan de eigenaars van de omwonende tuinen verdeeld worden met de wens hiermee rekening te houden)

– Na de zomer zullen de grote werken in de Westhoekduinen starten: het Sahara project. Lees>>>. Hierover zal ter gepaste tijd zeer uitvoerig gecommuniceerd worden op alle media.

– Een voorstel kwam om aan de geplande Westertoren faciliteiten te voorzien voor de vogelspotters die met hun telelenzen de jaarlijkse vogeltrek tellen. De toren komt aan de duinvoetversteviging dicht bij de grens van het Westhoekreservaat (eerste slufterbrug)

– de werken zijn begonnen aan het fietspad “Voie Verte” tussen De Mol en de kerk van Bray-Dunes Dorp. Indienstname voorzien in september 2020.

– Een nieuwe schets werd geprojecteerd voor het onthaalpunt aan De Mol voor de 4 natuurreservaten: De Westhoekduinen, de Dune du Perroquet, de Dune fossile de Ghyvelde en Cabour. Men stelt voor het café du Perroquet te restaureren als oorspronkelijk vissershuisje en men zou het achteraan in modern volume verdubbelen. Het onthaalpunt zou afzonderlijk juist achter de spoorweg staan. Ook parkeerproblemen ingevolge het nieuw hotel, de bezoekers van de camping en de in aanbouw sociale woningen. Iedereen parkeert in België.

– Op het einde van de “infomoment” heeft de boswachter de principes van het bosbeheer uitgelegd. Welke bomen worden gekapt? (esthetische redenen, licht voor gezonde mooie bomen? bescherming van bepaalde boomsoorten? veiligheid omverwaaien?…). Achteraf heeft hij een de principes geïllustreerd tijdens een bomenwandeling in de ommiddelijke omgeving van de Duinpanne

We danken Johan voor de informatie naar de natuurgidsen toe.
Jaarlijks biedt hij ook enkele “wandelingen met de boswachter” aan voor de bewoners en de tweede verblijvers (zie wandelkalender)

Een beschermde boom (een Fladderiep) in het Artiestenpad waar men momenteel volop bomen aan het kappen is.

Ook eentje die zal sneuvelen in het Artiestenpad

 

Zo moet het bos. Foto van Luc David

De aandachtige natuugidsen. De man met de cowboy hoed is de boswachter Johan Lamaire. Foto van Luc David

Ook in De Panne maar in de Westhoekverkaveling

2. Opgevangen in de Gemeenteraad van 9 maart

– het belangrijkste agendapunt was de goedkeuring van het definitief ontwerp van de wegenis- en rioleringswerken in de Dumontwijk. Na een uitgebreid betoog door schepen Wim Janssens werden de herinrichtingsplannen Dumontwijk fase 1 UNANIEM goedgekeurd. Dit plan, reeds in 2015 uitgebreid uitgewerkt door ex-schepen Johan Blieck, zat sinds 2015 in het slop ingevolge de parkeerproblematiek (ongeveer de helft van de parkeerplaatsen moeten verdwijnen). (zie Herwaarderingsplan)
Geen vervangende parkeerplaatsen in De Panne. De wijk wordt ingericht als “woonerf” met uitsluitend “Lokaal Verkeer”. Wel zullen bewonerskaarten ingevoerd worden alleen voor bewoners die geen privé parking kunnen aanleggen (nu nog een kleine 30 %). Voor de bezoekers naar enkele medische beroepen zou een blauwe zone kaart kunnen. Volgens raadslid Pascal Demuysere zullen ook nog wat parkingplaatsen vrijkomen door het feit dat privé garages zullen gebruikt worden voor de auto i.p.v. voor opslagruimte (cf hetgeen ook gebeurd is in de Dynastielaan).
Start uitvoering mogelijk begin 2021.Lees uitvoerig DE BLIEDEMAKER>>>

– wat heibel geweest over het reinigen van de sanitaire blokken aan het strand en de kerk gedurende de zomerperiode. Verleden jaar werd te veel betaald voor de uitbesteding. Nu meer tijd voor een betere prijsaanvraag op de concurrentiële markt. De gemeente wil inzetten op proper openbaar sanitair voor zowel inwoners als toeristen.

Het ontmijnerspleintje zoals het vroeger was

– Het nieuw benoemd Jane de Launoyplein is gelegen aan het plein op de hoek van de Nieuwpoortlaan, de Leopold II-laan en de Meeuwenlaan (aan het ontmijnersmonument). De verpleegster Jeanne Delaunoy, die door haar Engelse collega’s Jane de Launoy genoemd werd, refereert immers naar een belangrijk aspect van onze geschiedenis: het hospitaal l’ Ocean tijdens WO I.
Stemmen gingen op om ter dien gelegenheid het stenen pleintje opnieuw wat op te smukken. Ook de zichtbaarheid naar en van het nieuwe restauratieproject “Prinsenhof” laat nu te wensen over.

Juke box museum: raadslid Pascal Demuysere zal samen met raadslid dokter Frans Buyse een voorstel uitwerken om dit museum uit te baten. Lees>>>

– AWV heeft beloofd dat de heraanleg van de Koninklijke Baan tussen het Canadezenplein en Baaldje in de planning zou komen van 2020-2024. Maar in welk jaar?

De Lijn zou de sporen willen vernieuwen tussen het Canadezeplein het station te Adinkerke. Grote werken. Wanneer?

RECLAME

Over DE BLIEDEMAKER

"Teruggespoelde" echte Pannenoar sinds 1993. Vroeger burgerlijk ingenieur bij ELECTRABEL, nu zelfstandig natuurgids. Het e-mail krantje DE BLIEDEMAKER is gestart in september 2005
Dit bericht werd geplaatst in Natuur. Bookmark de permalink .

3 reacties op Ditjes en Datjes

  1. evershaim zegt:

    De LIJN, Grote werken??
    Zal men nu eindelijk eens komaf maken met dat verdomde oude gedeelte van de Koninklijke baan, tussen de grens met Baaltje en Canadezenplein De Panne, conform het recente traject van Baaltje naar Nieuwpoort en verder?? Het lijkt wel of men de wereld wil dichtplakken met ‘gazettepapier’ als je aan ’t Zilt bent. Uiteraard, om een of andere reden, een blunder van de vorige legislatuur!

  2. Johny RECOUR zegt:

    Blunder van de vorige legislatuur ? de LIJN net als de NMBS zijn geen gemeentelijke bevoegdheid maar blijkbaar heeft niet iedereen dat al begrepen. Dat verdomde oude gedeelte uitbreken en
    dan ? Bussen van het Canadezenplein ,? Een spoortracé dichter bij de restaurants rechts of overkant links ? Een route via de Oosthoek ? Laat ons ernstig blijven en denken aan de best
    mogelijke oplossing voor het welzijn van eenieder.

    • evershaim zegt:

      Het toenmalige gemeentebestuur had er in de periode van de herinrichting Koninklijke baan géén oren naar de plannen van de LIJN!? Het tracé behouden is meer dan ooit de boodschap. Maar de huidige oude inrichting alsnog aanpassen, conform het vernieuwde traject tussen grens Koksijde naar Nieuwpoort-stad en verder, zal nu wel een verkeken kans zijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.