De Panne pionier in het maritiem radioverkeer

Groen onderaan is toegevoegd.12

Aanvullend op vorige DE BLIEDEMAKER hier meer uitleg over de beroemde Villa Les Pavots in de Kunstenaarslaan die nog maar in 2006 werd gesloopt.

marconi6De morse (verspreid door Samuel Morse) bestond reeds sedert 1836 maar via kabels. Het is Marconi die de draadloze morse heeft geïntroduceerd en daardoor was villa Les Pavots wereldberoemd want daar werd voor het eerst een draadloze morse verbinding gelegd tussen de nieuwe luxemailboot “Princesse Clémentine” en het vaste land op 10 november 1900. (Voordien op 3 november eerst een verbinding vanuit een afgedankte spoorwagen).Op dit schip werd voor de eerste maal een zendstation geïnstalleerd. Hiervoor werd op de fokkemast een 16 meter hoge zendmast geplaatst. Een kabel verbond de villa met het telegraafkantoor van de Oostende kaai. In 1902 verhuisde ons eerste Belgisch radiostation naar Nieuwpoort nabij het Loodswezen. Het station zelf werd later “Oostende Radio”.

Princes Clémentine

Princesse Clémentine

Een tweede zendstation met een zendmast, met dubbele draadantenne,van 40 meter hoog werd in De Panne aan de wal opgericht naast Villa Le Pavots (voordien van Britse kunstschilder). Via deze villa met een kabel doorgetrokken naar het telegrafisch bureau van Oostende.
Wereldnieuws met zeer verrijkende gevolgen. Het Marconi systeem oogstte onmiddellijk een groot succes. Men kon immers belangrijke gegevens zoals weerbericht, lading, reserveringen plaatsten, enz overseinen. Een faciliteit dat niet alleen de rederij van nuttige informatie kon voorzien maar ook de reiziger sterk in de smaak viel omdat trein- en hotel reserveringen van op zee konden worden gemaakt.
marconi3

Bovenste deel antenne is draaibaar

Bovenste deel antenne is draaibaar

Voordien in 1899 was Marconi er reeds in geslaagd een eerste verbinding over het kanaal te realiseren van Wimereux naar Dover. Het was op aanraden van koning Leopold II en de jonge Albert dat begin 1900 de ‘International Marine Communications Company Ltd” opgericht werd (in feite met de bedoeling om communicatie België-Congo mogelijk te maken; heeft nog enkele jaartjes moeten wachten). Dit bedrijf in Brussel opgericht werd in 1913 de bekende SAIT

Marconi

Marconi

Guglielmo Marconi (1874) is een Italiaan. Zijn uitvindingen waren een  keerpunt en een doorbraak in de opzoekingen van vele anderen: Braun, Hertz. Maar Italië reageert koel op zijn ontdekkingen zodat hij emigreert naar Engeland op de leeftijd van 21 jaar. Daar is de British Post enthousiast op zijn uitvindingen. In 1897 stuurt hij een eerste morse bericht over 8 km (het Bristol channel). Vanaf dan begint zijn succes. In 1899 stuurt hij een eerste bericht over het kanaal: van Wimereux naar South Foreland Lighthouse (op de kliffen 5 km ten oosten van Dover).
Marconi was ook de uitvinder van de antenne.
Men moet zich voorstellen dat de toenmalige telegrafie en de apparatuur hoge spanningen tot 30.000 volt gebruikten. De communicatie was hierdoor werkelijk een schouwspel van vonken. (vandaar de Duise naam voor radio omroep: rundfunk). De zender was immers een enorme Ruhmkorffkloss die hoogfrequente stroompjes produceerde en een fonkboog van zo’n 20 mm. Omdat er nog geen electriciteitsnet was in dit gedeelte van De Panne werd gewerkt met batterijen.
De ontvanger was een radiobuis (coherer) die de puntjes en streepjes geruisloos omzetten op een draaiende rol papier.marconi5marconi4

Liefhebbers voor meer details kunnen een boek  kopen in het Visserijmuseum van Oostduinkerke Eerste Pagina’s Lees>>>>
Rond 1903 werd dit station overgebracht naar een gloednieuw naast het loodswezen te Nieuwpoort.

Naamloos

In villa Les Pavots was van kunstschilder William Yelley. Later van familie R. Ghys. Aanvankelijk was men voor de stroom toegewezen op een batterij accumulatoren. In de jaren 80 heeft Eric Buyssens, ere-professor aan de VUB, aan het gemeentebestuur van DP gevraagd om aan de gevel van de villa een gedenkplaat te hangen.
Een ander belangrijke bekendheid van De Panne in de internationale communicatie was de ITAL-CABLE van De Panne (Dumontwijk) naar Lissabon in dienst genomen in 1930. 

Lees meer in de WIKI-DE BLIEDEMAKER >>>>
Ook de grote RIOJA-2 glasvezelkabel niet vergeten (1995) en de vele koperkabels vanaf de centrale naast de Paterskerk (vanaf 1902)

italcable

Een toevoeging uit “Verhalen van de Zee”  nr 162 van juni 2018:
“…Het verhaal begint op zaterdagnamiddag 10 maart 1900 in het koninklijk paleis te Brussel waar Marconi op verzoek van koning Leopold II een demonstratie van draadloze telegrafie verzorgde. De koning beloofde hem zijn steun voor de toepassing van de draadloze telegrafie in België.
Reeds op 3 november van dat jaar demonstreerde de firma Marconi een morse-uitzending, tussen het vast station opgesteld in de villa ‘Les Pavots‘ te De Panne, die daartoe door de firma Marconi gehuurd werd, en een radiostation aan boord van de Belgische mailboot Princesse Clémentine. Na twee maanden demonstreren volgde een evaluatie.
Op 8 januari 1901 vond men de resultaten goed genoeg om verder te werken.
Dit betekende de start van telegrafie tussen de passagiersschepen van de Zeevaartlijn Oostende- Dover en een Belgisch kuststation. Hiermee was België een van de koplopers op vlak van draadloze.
Toch bleek niet alles vlekkeloos te zijn verlopen.
Er waren storingen van allerlei aard: zoals deze veroorzaakt door zenders van andere schepen in de buurt, van Engelse kuststations, van onweer, enz, en de landtelegraafverbinding tussen villa Les Pavots te De Panne en Oostende was veelvuldig buiten dienst.
Het tijdperk van demonstreren en experimenten te De Panne eindigde in 1902. Toen besliste het Beheer van het Zeewezen en het Beheer van Telegrafen om een kuststation op te richten. Het was de vaste bedoeling om het station zo dicht mogelijk bij Dover op te stellen. Men wantrouwde het bereik van de installatie aan boord: vooral de technische installatie van de antenne stelde problemen.
Na discussies werd als inplantingplaats Nieuwpoort-Bad gekozen, toen nog grondgebied Oostduinkerke. Hier kon men beschikken over staatsgrond om de antennemast op te richten. De apparatuur kon wegens plaatsgebrek niet in het gebouw van het loodswezen terecht en werd dan maar opgesteld in een spoorwegwagon naast het gebouw. Op 23 januari 1903 kon naast het loodswezengebouw een nieuw gebouw voor draadloze telegrafie in dienst worden genomen. Vanaf 1904 konden de passagiers telegrafisch contact opnemen met hun bedrijf of met thuis.
Het Kuststation dat opereerde onder de roepletters NP werd een bijzonder nuttig communicatiemiddel voor de exploitatie vam de Staatszeevaartlijn Oostende-Dover en vanaf 1908 voor alle schepen die zich binnen de actieradius van het station bevonden.
Het werd ook onmisbaar voor het organiseren van bijstand in geval van pech en voor de veiligheid op zee. De morsesignalen van de krachtige zender van Nieuwpoort waren tijdens de nachtelijke uren te horen tot ver op de Atlantische Oceaan.
Na de val van Antwerpen op 10 oktober 1914 werd het zendstation te Nieuwpoort ontmanteld overgebracht naar het Franse Le Havre. De radiodienst werd er geleid door ingenieur René Corteil en die ook in Nieuwpoort de leiding had en die er een heel belangrijke rol speelde in de modernisering en ontwikkeling van het station.
Na vier jaar oorlog waren Nieuwpoort en Nieuwpoort-Bad totaal verwoest.
De radiomaritieme dienst werd te Oostende heropgestart.
In de omgeving van het kuststation stond onder andere met de ‘Fleggeperse‘ of vlaggenmast. Een kaart toont de inplanting van de vlaggenseinposten die er kwamen vóór 1806 en van de latere semafoorstations die geplaatst werden na 1806.
Met het boek “Nieuwpoort-Bad 1902-1914 -Een draadloze geschiedenis” komt een eind aan de zesdelige reeks over de Belgische maritieme radiogeschiedenis, een geschiedenis waar het kuststation van Nieuwpoort 12 jaar lang een belangrijke rol in speelde, een geschiedenis die het verdiende om geboekstaafd te worden. Het boek is rijkelijk geïllustreerd met tekeningen, schema’s, zwart/wit foto’s en kleurenfoto’s. Het boek werd uitgegeven door de Vrienden van het Nationaal Visserijmuseum van Oostduinkerke. Het boek, een kleurendruk met harde kaft, formaat A4 telt 126 pagina’s Het kan besteld worden via internet bij http://www.shopmybooks.com, gebruik hiervoor de zoekterm Arnoys. Voor een bedrag van 31 €….”

PANNESPROKKELS:

Voortaan staan de Pannesprokkels alleen nog op facebook. Klik op http://www.facebook.com/DEBLIEDEMAKER
(geen facebook-account nodig om te lezen want “openbaar”. Wel account nodig om te reageren op facebook (niet hieronder op DE BLIEDEMAKER )

DE BLIEDEMAKER heeft aanvankelijk getwijfeld om de Pannesprokkels te verschuiven naar fb. Daarom hebben ongeveer een half jaar de Pannesprokkels zowel op DE BLIEDEMAKER als op facebook gezet en natuurlijk werden de bezoekersstatistieken opgevolgd van beide. De ervaring was meer lezers op fb en meer reacties. Ik denk dat meer dan 75 % surfers ook een fb account hebben en degene die het niet hebben kunnen er moeilijk over oordelen of laten zich opmaken door negatieve geruchten.
Wellicht kan je fb DE BLIEDEMAKER LEZEN zonder fb account (staan als “openbaar”). Natuurlijk kan je niet verwittigd worden van nieuwe berichten en kan je geen reacties plaatsen indien geen account

Op facebook sinds 12 nov in chronologische volgorde
(meest recente achteraan))
– 11 november huldiging
– Landing op komeet Rosetta
– Afvoerbuis retourbemaling werf Sloepenlaan
– Nieuwe aanwinst in de bib: Albert & Elisabeth”
– Restauratie Regina Maris
– Nieuw tuinmuurtje villa Marie
– LIDL IN DE ZEELAAN
– Vlaggen Beach Endurance in de Zeelaan
– Bunker neergestort te Wissant
– Seniorenfeest VL@S
– retourbemaling werf Plaza Artevelde
– Nieuw pleintje aan de Ankerweg
– Tweede generatie appartementgebouwen op de Zeedijk
– Brandweeroefening Incident Gevaarlijke Stoffen op het strand
– Wegenisstudie Dumontwijk
– Fietssuggestiestroken in de Prins Albertlaan
– Rappel Seniorenfeest
– Walvis in Nauw ven Kales
– Residence Marie en Lidl
– 20 minuten reportage RTBF over Albert I in De Panne: C’est du Belge
– Zeelaannieuwsjes

Over DE BLIEDEMAKER

"Teruggespoelde" echte Pannenoar sinds 1993. Vroeger burgerlijk ingenieur bij ELECTRABEL, nu zelfstandig natuurgids. Het e-mail krantje DE BLIEDEMAKER is gestart in september 2005
Dit bericht werd geplaatst in Geschiedenis, Varia. Bookmark de permalink .

3 reacties op De Panne pionier in het maritiem radioverkeer

  1. kenis.derycke@telenet.be zegt:

    José,

    dit is een fantastisch verhaal !!!! Net als elk artikel dat je plaatst!!! Ik krijg steeds een beter zicht op De Panne en mijn achting voor deze gemeente stijgt met de minuut! Bedankt om het allemaal te delen….

    Mvg,

    Rudy

  2. Bouvie Rudolphe zegt:

    heel interessant; het weten waard! dank José

  3. Mar, zegt:

    Wat een heerlijk en leerzaam,artikel.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.